De 6 Stappen van Sapvasten & Wat zijn de Risico’s?

Sapvasten is hot! Je eet en drinks niets voor een paar dagen behalve lekkere en voedzame sapjes.

Het idee erachter is om je lichaam de nodige rust te geven en te voorzien van verse sapjes die rijk zijn aan gezonde ingrediënten en allerlei heilzame voedingsstoffen.

Het zal je misschien verbazen hoe gemakkelijk ook jij enthousiast raakt door deze gezonde gewoonte.

In dit artikel begeleiden we je stap voor stap door het hele reinigingsproces van sapvasten.

Je ontdekt hoe sapvasten kan helpen om je lichaam te ontgiften en vet te verbranden. Compleet met heerlijke, voedzame sapjes incl. ons sapvasten schema!

Wat is sapvasten?

Sapvasten is een handige manier om je spijsvertering een welverdiende pauze te gunnen en je inname van vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen te stimuleren.

Tijdens een sapvasten kuur consumeer je voornamelijk groente- en fruitsapjes. Deze gezonde sapjes met veel groente en een beetje fruit hebben een hoge voedingswaarde.

Afhankelijk van de ingrediënten die je gebruikt, kunnen deze sapjes bijdragen aan een goede gezondheid.

Een onderzoek uit 2014 concludeert dat de consumptie van groenten, fruit en sappen voor een verbeterd geheugen en cognitieve prestaties zorgt bij oudere volwassenen [1]Fruits, vegetables, 100% juices, and cognitive function. Een ander onderzoek laat zien dat groente- en fruitsapjes kunnen beschermen tegen cardiovasculaire problemen [2]settings Open AccessReview Effects and Mechanisms of Fruit and Vegetable Juices on Cardiovascular Diseases.

Ook lijken de effecten van een driedaagse sapvastenkuur gunstig te zijn voor de goede darmbacteriën. Bovendien kan regelmatig sapvasten helpen om een gezond gewicht te behouden.

Niet alleen het calorietekort dat je creëert tijdens het sapvasten zorgt voor gewichtsverlies, ook de goede darmbacteriën die je gewicht kunnen beïnvloeden, nemen in aantallen toe.

 In een klein onderzoek uit 2017 namen twintig deelnemers 6 groente- en fruitsapjes per dag [3]Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome. Het aantal goede darmbacteriën dat gekoppeld is aan gewichtsverlies bleek tijdens het sapvasten te zijn toegenomen.

Gezien al deze gezondheidsvoordelen is het geen wonder dat sapvasten razend populair is.

Maar voor enkele dagen sapvasten brengt wat uitdagen met zich mee. Hoe ga je precies te werk? En wat moet je vooral niet te doen? Dat leer je in de onderstaande stappen. 

Wil je onze sapkuur gids zien inclusief kant-en-klaar schema? Klik hier en we sturen het gratis naar je toe.

De 6 stappen van sapvasten

Sapvasten lijkt voor veel mensen een hele uitdaging. Toch valt dit in de praktijk vaak reuze mee.

Het zal misschien even wennen voor je zijn, maar al snel zul je merken dat het prima te doen is. In feite zijn onze genen gemaakt om aan periodes van vasten te doen.

Als je merkt dat je meer ongezonde dranken drinkt dan water en je dieet voornamelijk bestaat uit vetrijke en suikerrijke voedingsmiddelen die je gezondheid geen goed doen, dan wordt het tijd om de draad weer op te pakken!

Herinner je lichaam met sapvasten eraan hoe het voelt om gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen!

Stap #1: bereid je voor op het sapvasten

Om maximale resultaten te behalen met sapvasten is een goede voorbereiding ontzettend belangrijk. Je wilt niet te veel hooi op je vork nemen als je aan het sapvasten bent. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het in het weekend te doen.

Zorg dat je in deze periode vrij bent van verplichtingen. Schrijf de datum op in je agenda en neem wat persoonlijke rust tijdens de dagen dat je wilt sapvasten.

Denk na wat je gaat doen om de dagen en avonden te vullen en hoe je de verleiding van ongezonde gewoontes kunt weerstaan. Zet ontspannende muziek op of lees dat spannende boek dat al een tijdje ligt te te verstoffen op je nachtkastje.

Informeer ook je partner, familie en vrienden over dat je gaat sapvasten, zodat ze je niet zullen uitnodigen voor een diner of een feestje.

Het is moeilijk om je aan een sapvasten schema te houden als je agenda vol staat met sociale activiteiten. Door van tevoren plannen zorg je ervoor dat jouw meerdaagse sapvasten kuur succesvol gaat zijn. 

Stap #2: haal alle ingrediënten in huis

Maak een lijstje met voedingsmiddelen die je tijdens het sapvasten wilt consumeren.

Koop ze van tevoren en maak ze schoon. Bewaar ze in de koelkast zodat ze klaar zijn wanneer je ze wilt gebruiken. Eet alleen rauwe groenten en fruit en geen zuivel- of vleesproducten.

Probeer de 80/20 regel te gebruiken als het gaat om sapjes. Dat betekent dat je een sapje maakt met voornamelijk groente en een klein beetje fruit.

Zo kun je het suikergehalte in je sapjes tijdens het sapvasten laag houden.

In dit artikel lees je welke gezonde ingrediënten je tot sap kunt persen en rijk zijn aan antioxidanten. 

Stap 3: vermijd cafeïne, alcohol en bewerkte voedingsmiddelen

Om het meeste uit je sapvasten kuur te halen wil je jezelf onthouden van cafeïne en alcoholische dranken.

Want alcohol is een no go tijdens je detox kuur! Natuurlijk houden we sporadisch allemaal van de schuldige verwennerij, maar dit is niet het juiste moment.

Drink vooral water en thee

Wel staat het je vrij om wat en thee (groene thee, gemberthee, maridelsthee) in je dagelijkse routine op te nemen.

Dit helpt je gehydrateerd te houden en kan werken als eetlustremmer. Als je urine helder is, is dat een goed teken dat je gehydrateerd bent.

Als je maag begint te rommelen of de drang naar vast voedsel toeslaat, waak er dan voor dat je ongezond gaat eten.

Mocht je echt honger hebben en je slap voelen, neem dan wat soep, een eiwitshake of een lichte salade.

Vermijd lange intensieve inspanning

Als je van nature een actief persoon bent dan kan het verleidelijk zijn om te gaan sporten, vooral wanneer het deel uitmaakt van je vaste routine.

Toch adviseer ik je om zware lichamelijke activiteiten tijdens het sapvasten te vermijden. Met sapvasten krijg je minder calorieën dan normaal binnen.

Te veel energie en kracht van je lichaam vergen – terwijl je minder calorieën tot je neemt – kan leiden tot vermoeidheidsklachten.

Je loopt mogelijk ook een groter risico op blessures omdat het lichaam niet genoeg energie heeft om optimaal te herstellen. Luister tijdens het sapvasten goed naar je lichaam en neem deze tijd om het rustiger aan te doen.

Stap 4: investeer in een slowjuicer, blender of verse sapjes

Als je een sapvasten kuur wilt volgen en de sapjes zelf wil maken, dan is een blender of juicer noodzakelijk.

Zorg ervoor dat je investeert in een krachtige blender voor thuis om sap te maken van elk fruit of groente die je lekker vindt.

Wanneer je groenten en fruit eet, dan heeft het lichaam de tijd nodig om de voedingsstoffen van de vezels te scheiden en dan duurt het nog langer voordat de voedingsstoffen goed worden opgenomen.

Dit is niet het geval met sapjes gemaakt uit een juicer omdat de pulp met vezels is verwijderd.  

De meeste blenders en juicers zijn extreem veelzijdig, gebruiksvriendelijk en nog gemakkelijker te onderhouden. De meeste onderdelen kunnen worden afgebroken en in de vaatwasser worden gegooid.

Het geeft je bovendien de mogelijkheid om zelf te maken wat je wilt. Op die manier kun je zelf alle groentesoorten die je lekker vindt met elkaar mengen.

Waar moet je op letten bij het kopen van en blender, sapcentrifuge of slowjuicer?

  • Een blender is handig wanneer je verse smoothies maakt. Het nadeel is dat er geen helder sap zonder pulp uit komt.
  • Een sapcentrifigue haalt het sap uit groenten en fruit door het op hoge snelheid te raspen. Het meeste vruchtvlees blijft in de zeef achter.
  • Een slowjuicer kies je als je van helder sap houdt. Het is ideaal voor het maken van groente- en fruitsappen. Al het vruchtvlees blijft in de zeef achter waardoor een transparant sapje ontstaat.

Als je op het punt staat om te beginnen met sapvasten, dan raden we je niet aan om meteen dergelijke dure apparaten te kopen.

Kijk eerst of je sapvasten leuk vindt en kunt volhouden voordat je een dure blender of sapcentrifuge aanschaft.

Koop in elk geval geen sapjes in de supermarkt. In de reguliere supermarkten zijn voornamelijk slechte kwaliteit sapjes (vruchtensappen uit concentraat) te vinden. Het bevat amper voedingsstoffen en zit vol met suikers.

Supermarkten verkopen bijna altijd alleen de sappen die langdurig houdbaar zijn. Om deze reden zijn de sappen die je hier vindt meestal van lage kwaliteit.

HappyJuicy: 100% natuurlijke en verse sapjes 

HappyJuicy 60 sapjes pakket

De persmethode is belangrijk voor het maken van gezonde sapjes. De techniek die wij voor onze sapjes gebruiken is cold pressed slowjuice.

Door het sap koud en op langzame snelheid te persen, blijven veruit de meeste smaak, nutriënten en enzymen behouden.

Het persen van spinazie, sla en andere bladgroenten werkt uitsluitend in een slowjuicer.

Onze sapjes bevatten geen toegevoegde suikers of kunstmatige toevoegingen en zijn 100% natuurlijk.

Je krijgt van ons een sapvasten schema voor 1, 3 of 5 dagen met bijbehorende sapjes en instructies. 

Bovendien worden onze sapjes bevroren aan huis geleverd. Dit is de beste manier om vitaminen en mineralen te bewaren qua conservatie methode.

Kortom, dit is de ultieme manier om optimaal gebruik te maken van al de groente en het fruit voor een gezond sapje vol voedingsstoffen en met een rijke smaak.

Klik hier voor meer informatie over onze 100% natuurlijke sapjes met een heerlijke smaak en hoge voedingswaarde.

Stap #5: volg het sapvasten schema 

Als het goed is heb je nu alle ingrediënten of sapjes in huis gehaald voor een dag of drie of vijf sapvasten.

Wat je nu gaat doen is een sapvasten schema volgen voor het aantal dagen dat je wil sapvasten. Je kunt zelf een dagelijks schema maken of afdrukken, zodat je je aan het schema kunt houden.

Normaal gesproken drink je tijdens het sapvasten 4 tot 6 sapjes per dag.

Hieronder is een simpel voorbeeld van een sapvasten dagschema:

  • Direct nadat je wakker wordt: 2 glazen water + een sapje naar keuze
  • 11.00 Sinaasappelsap, rode biet, boerenkool, komkommer
  • 13.00 Boerenkool, selderij, appel, komkommer, gember
  • 15.00 Wortel, appel, citroen, gemberwortel
  • 17.00 Komkommer, gember, spinazie, wortel
  • 19.00 een sapje naar keuze

Ben je op zoek naar gezonde en originele detox sap recepten? In dit artikel krijg je 22 gezonde detox recepten voor ontbijt, lunch en diner.

Wil je volledig voorbereid zijn op een drie- of vijfdaagse sapvasten kuur? En wil je aan de slag gaan met de meest gezonde en krachtige ingrediënten voor een heerlijk sapje?

Bij onze sapkuur krijg je een kant-en-klaar sapvast schema. Dat betekent minder stress en tijd spenderen in de keuken. 

 Stap #6: nadat je klaar bent met sapvasten

Neem na een sapvasten periode even de tijd om te herkennen hoe je je voelt na een detox reiniging. Dit is het moment om maximaal te profiteren van de voordelen van je ontgiftingskuur.

Het belangrijkste is dat je jezelf niet beloont met eten. Misschien wil je een stukje taart eten om je overwinning te vieren. Maar doe het niet! Je wilt je organen niet ineens overbelasten.

Vermijd vooral de eerste dagen na het sapvasten alcohol en bewerkte voedingsmiddelen. Ga voorzichtig weer aan de slag met gezond voedsel en concentreer je op het consumeren van veel groenten en fruit.

Gebruik de kans om over te stappen naar een gezonde levensstijl. Je hebt een paar gezonde gewoontes geleerd.

Dit is het moment om gezonde groente- en fruitsapjes in je dieet op te nemen om je gezondheid te ondersteunen.

Als je nog nooit een sapvasten kuur hebt gedaan, of als het al een tijdje geleden is, kunnen drie dagen voldoende zijn om je een gezonde kickstart te geven.

Zie een meerdaagse sapvasten detox kuur niet als een straf, maar als een periode om je lichaam van binnenuit te helen. Dat is wat ontgiften betekent.

Als je je bewust bent van wat je in je lichaam stopt, zal je op de lange termijn energiek en gezond zijn.

Sapvasten is misschien wel de snelste manier om vitamines, mineralen en enzymen binnen te krijgen. Aangezien het menselijk lichaam bijvoorbeeld geen enkel mineraal zelf kan maken, zijn we voor de inname van deze onmisbare stoffen volledig aangewezen op voedingsproducten en supplementen.

Mineralen als calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor moeten via voeding worden verkregen. En daar kunnen gezonde sapjes bij helpen!

Welke risico’s heeft sapvasten?

Wat zijn de bijwerkingen en risico’s van een detox sapkuur?  

Langdurig sapvasten (dan praten we over enkele weken achter elkaar vasten met sapjes) kan leiden tot een tekort aan bepaalde stoffen zoals eiwit en gezonde vetten.

Maar kortdurend sapvasten kan voor gezonde volwassenen geen kwaad. Integendeel, het kan juist de gezondheid verbeteren doordat de inname van antioxidanten wordt verhoogd.

En weet ook wat je kunt verwachten. Want ook al kan je met kortdurend sapvasten je gezondheid verbeteren, het kan zich ook tegen je keren als je het op de verkeerde manier doet.

Langdurig sapvasten heeft bijvoorbeeld een ander effect op je gezondheid dan een sapvastenperiode van 1, 3 of 5 dagen. Hoe langer het sapvasten, des te groter de risico’s.

Tijdens een driedaagse of vijfdaagse sapvastenkuur kun je misschien wat lichte hoofdpijn of lichte pijntjes krijgen, vooral als je gewend bent aan suikers, koffie en alcohol. Deze symptomen zullen na enkele dagen verdwijnen.

Als je klachten erger worden tijdens het sapvasten, stop dan met vasten en neem bij twijfel altijd contact op met je huisarts.

Uiteraard kunnen deze klachten per persoon verschillen. Iedereen is anders. Dus het is moeilijk te zeggen of je wel of geen klachten kunt verwachten van een drie- of vijfdaagse sapvasten kuur. Overweeg om te beginnen met drie dagen om te zien hoe je je voelt.

Eiwitten

Je lichaam kan verlangen naar eiwitten omdat je tijdens het sapvasten weinig eiwitten tot je neemt. Sapjes uit groente en fruit bevatten namelijk amper eiwitten. Eiwit hebben we nodig voor de groei en herstel van spiermassa.

Het reguleert ook de stofwisseling. Zorg er daarom voor dat je na de sapkuur eiwitrijke voedingsmiddelen eet.

Je kunt eventueel eiwitshakes of magere zuivelproducten nemen om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten te komen (dat is 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht).

Mensen die sapvasten moeten vermijden:

  • Oudere volwassenen
  • Iedereen onder de 18 jaar
  • Mensen met een zwak immuunsysteem
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven
  • Als je een eetstoornis hebt (gehad)
  • Als je medicijnen gebruikt en problemen hebt om je bloedsuikerwaarden onder controle te houden

Hoe sapvast je veilig?

HappyJuicy sapkuur gids schema cover

Hoe eerder je bewerkte voedingsmiddelen uit je eetpatroon kunt schappen, hoe beter.

En dat geldt uiteraard niet alleen voor de dagen dat je aan sapvasten doet.

Het drinken van gezonde sapjes – naast gezonde eetgewoonten – is een gemakkelijke manier om ervoor te zorgen dat jij je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit binnenkrijgt. En het smaakt heerlijk!

Een detox sapkuur van 1, 3 of 5 dagen helpt om je lichaam te reinigen en ontgiften. Na de sapvasten reiniging raden we aan om het sapvasten om de zoveel tijd te herhalen.

Als je graag de resultaten van een sapkuur wilt ervaren en gezond bent, dan is één keer per maand sapvasten een goede vuistregel.

Wanneer je wilt gaan vasten met een sapkuur dan is het belangrijk dat je gezonde sapjes drinkt. Dat wil zeggen geen commerciële sapjes uit concentraat die additieven en conserveermiddelen bevatten met veel suikers en een gebrek aan groente.  

Dus wil je alles uit sapvasten halen? Klik hier en ervaar onze detox sapkuur incl. gratis sapvasten schema. En juice je weg naar een betere gezondheid met onze heerlijke en 100% natuurlijke sapjes!

Disclaimer: als je een medische aandoening hebt of als je regelmatig medicijnen gebruikt, is het van essentieel belang om eerst je huisarts te raadplegen voordat je gaat sapvasten. Dit raden we aan omdat het nemen van medicijnen op een volledig lege maag de effecten ervan kan versterken.

Ontdek onze sapkuur en ervaar alle voordelen

Benieuwd naar een sapkuur om te sapvasten?

Wij van HappyJuicy bieden 100% natuurlijk slowjuice sapjes aan die je drinkt met ons sapkuur programma.

Dit speciale programma komt met een sapkuur gids en schema en is de ideale manier om af te vallen in combinatie met een caloriebeperkend dieet!

De groente en fruit die we gebruiken worden lokaal geteeld. Daarbij voegen we superfoods toe aan de sapjes. Kortom, onze sapjes zitten boordevol voedingsstoffen en geven daarmee ook energie.

Klik hier en ontdek direct onze sapkuur programma’s »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook​

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis de sapkuur gids en schema

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.