7 Manieren om Je Lichaam te Detoxen / Ontgiften

Voel je de behoefte om je lichaam te detoxen?

Voorstanders zeggen dat het ontgiften – of reiniging – van je lichaam je gezondheid kan verbeteren en gewichtsverlies kan bevorderen.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Ik geef je 7 bewezen manieren die de ontgifting van je lichaam ondersteunen.

Wat is detox of ontgiften?

Een detox, ook wel ontgiften genoemd, is een verkorting van het woord detoxificatie. Detoxificatie houdt in dat het lichaam ontgift en ontdaan wordt van alle lichaamsvreemde stoffen

Normaal gesproken is een gezond lichaam heel bedreven in het afvoeren van toxische stoffen. Toch zijn er veel dingen waarmee ons lichaam dagelijks wordt geconfronteerd. Je staat er misschien niet bij stil, maar we worden voortdurend blootgesteld aan giftige stoffen uit het milieu.

En dan praat ik niet alleen over het voedsel dat we eten, maar ook de verontreinigde lucht die we inademen, het drinken van alcohol, het opsteken van een sigaret, het gebruik maken van producten voor persoonlijke verzorging, zoals shampoo, parfum en make-up, enz. Of wat dacht je van voorgeschreven medicijnen die zijn gemaakt van lichaamsvreemde stoffen.

Ons lichaam is niet geëvolueerd om het overschot aan toxische stoffen aan te kunnen waarmee we onbewust elke dag in aanraking komen. De overbelasting van gifstoffen ontstaat wanneer je lichaam meer toxische stoffen heeft opgenomen dan het kan verwerken.

Het eten en drinken van gezonde voeding dat rijk is essentiële (onmisbare) voedingsstoffen kan echter helpen beschermen tegen door giftige stoffen veroorzaakte schade. Met name groente en fruit hebben ontgiftende eigenschappen en ondersteunen de lever.

Een typische detox kuur bestaat meestal uit een korte periode van vasten en een strikt dieet van water, thee en groente- en fruitsappen. Daarnaast kunnen kruiden en supplementen worden genomen. De meeste ontgiftingsprogramma’s vermijden alcohol, cafeïne, geraffineerde suikers, bewerkt voedsel en nicotine. 

Er zijn echter verschillende manieren om te detoxen. Ik geef je 7 bewezen manieren die de ontgifting van je lichaam ondersteunen.

Wil je een onze sapkuur gids zien inclusief kant-en-klaar schema?
Klik hier en we sturen het gratis naar je toe.

Manier #1: eet groente en fruit

Voeding speelt een belangrijke rol als jij je lichaam wilt laten detoxen.

Groenten en fruit behoren tot de meest geconcentreerde bronnen van voedingsstoffen. Ze helpen het lichaam om te ontgiften. Doordat groenten en fruit rijk zijn aan antioxidanten, kunnen ze het lichaam helpen beschermen tegen schade door vrije radicalen.

Gouden Gezondheid sapje

Antioxidanten zijn stoffen die het vermogen hebben om vrije radicalen te neutraliseren. Door vrije radicalen te neutraliseren zorgen antioxidanten ervoor dat je lichaam blijft functioneren en het zijn natuurlijke reinigingsmechanisme in balans kan houden.

Onderzoekers hebben bestudeerd welke groentesoorten met bioactieve ontgiftende stoffen betrokken zijn bij ontgiftingsprocessen in je lichaam [1]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4488002/.

Voorbeelden van groentesoorten die je lichaam helpen ontgiften zijn:

  • Broccoli
  • Wortels
  • Avocado
  • Pompoen
  • Boerenkool
  • Spinazie
  • Rode kool
  • Artisjokken
  • Bieten

Ook weten we dat fruitsoorten rijk aan anthocyanen (kleurstoffen die in planten voorkomen), antioxiderende eigenschappen hebben die bescherming bieden tegen schade door vrije radicalen.

Ze ondersteunen het immuunsysteem door hun antimicrobiële en ontstekingsremmende eigenschappen, zo blijkt uit onderzoek [2]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5613902/.

Anthocyanen komen in hoge concentraties voor in zwarte bessen, bramen en blauwe bessen, maar ook in aubergine, krenten, druiven en kersen.

Door je groente en fruit inname te verhogen krijg je een gezonde hoeveelheid antioxidanten binnen die je lichaam helpen schadelijke stoffen af te voeren. Des te minder je voeding is bewerkt, hoe beter. 

Onze sapjes bevatten meer dan 250 gram groente en fruit en zijn 100% puur, ambachtelijk en vers geperst en zijn vrij van toevoegingen.

Klik hier voor meer informatie over ons 5-daagse detox sapkuur pakket.

Manier #2: vasten

Vasten is een populaire manier om je lichaam te detoxen en te ontgiften.

Het idee van vasten is eenvoudig: op bepaalde tijden mag je wel en niet eten. Door deze vastenperiode krijgt je lichaam rust met als doel om te herstellen. Er zijn veel manieren om dit te benaderen.

Mijn favoriete manier is sapvasten waarbij je voor enkele dagen alleen gebruik maakt van gezonde slowjuice. Door het groente- en fruitsap koud en op langzame snelheid te persen (slowjuice), blijven veruit de meeste smaak, nutriënten en enzymen behouden.

Met koudgeperst sap worden de enzymen en voedingsstoffen vrijgemaakt van vezels, waardoor ze snel in je lichaam kunnen worden opgenomen.

Een onderzoek uit 2017 laat zien wat de effecten van sapvasten zijn op je lichaamsgewicht [3]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5438379. De twintig vrouwelijke deelnemers volgden een driedaagse sapkuur van groente- en fruitsap. Tijdens de vastenperiode dronken ze zes flessen sap per dag.

De resultaten tonen aan dat de deelnemers een aanzienlijke hoeveelheid gewicht verloren tijdens het sapvasten. Dit gewichtsverlies werd de volgende twee weken aangehouden en was het gevolg van een lagere calorie-inname en gunstige veranderingen in het darmmicrobioom door een toename van fruit en groenten in het dieet gedurende die drie dagen.

Ook heeft vasten en het verminderen van de calorie-inname in het algemeen een gunstig effect op het vet- en cholesterolgehalte en de bloeddruk [4]https://www.hartstichting.nl/social-media/vasten-gezond-voor-je-hart, [5]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516560/, [6]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27810402/.

Dit laat zien dat sapvasten veilig is en zelfs een heilzame werking heeft op de gezondheid. Wil je de voordelen van een sapkuur zelf ervaren? Bij onze sapvasten programma’s eet je 1 of 5 dagen niets en drink je 6 sapjes per dag.

De ervaringen van onze sappenkuur zijn dat het makkelijk vol te houden is en de sapjes lekker smaken. Start direct met een sapkuur en verlies gewicht op een snelle en leuke manier »

Manier #3: eet voedsel dat rijk is aan prebiotica

Prebiotica zijn niet-verteerbare vezels en vormen een bron van voeding voor goede darmbacteriën in en belangrijk zijn voor de spijsvertering. Deze soorten vezels leveren voedingsstoffen aan de bacteriën die een gezonde spijsvertering en immuunsysteem ondersteunen. Ze helpen je lichaam te beschermen tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

Een onderzoek uit 2013 over darmbacteriën wees uit dat een grote verscheidenheid van deze goede bacteriën bijdraagt aan een gezond immuunsysteem en zelfs de symptomen van een depressie kan verbeteren [7]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3983973/.

Veranderingen in de samenstelling van het darmmicrobioom (darmflora) wordt gezien als een van de vele factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van een inflammatoire darmziekte of het prikkelbare darm syndroom.

Uit een studie uit 2012, gepubliceerd in het Journal of Nutrition, blijkt dat prebiotica in combinatie met probiotica, kunnen helpen bij de behandeling van veel voorkomende spijsverteringsklachten, zoals diarree, lekkende darm en ontstekingen en chronische aandoeningen zoals de ziekte van Crohn [8]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22457389.

Ook denken onderzoekers dat er een verband bestaat tussen het nemen van prebiotica en gewichtsverlies [9]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263193/.

Voedingsmiddelen die probiotica bevatten

Prebiotica vind je met name terug in groenten en fruit. Vooral wanneer ze rauw worden gegeten.

Voorbeelden zijn:

  • Prei
  • Uien
  • Knoflook
  • Asperges
  • Bananen
  • Bessen
  • Appels

Met name het hoge pectinegehalte in appels heeft veel prebiotische voordelen. Een dierstudie uit 2016 heeft aangetoond dat pectine uit appels een gezond darmmicrobioom ondersteunt, ontstekingen kan verminderen en een gezond gewicht bevordert [10]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26938554/.

Appel is een veelgebruikt ingrediënt in onze groente- en fruitsapjes. De versgeperste sapjes geven je de essentiële voedingsstoffen die je nodig hebt zonder je spijsvertering te belasten. De klokhuizen van de appels doneren wij aan een lokale boer die het te eten geeft aan zijn dieren.

Manier #4: verminder je zout, suiker en e-nummer inname

De meeste bewerkte voedingsmiddelen en kant-en-klare maaltijden bevatten grote hoeveelheden zout, suiker en e-nummers.

Deze ingrediënten zorgen ervoor dat het voedsel dat we eten vaak beter smaakt. Maar ze zijn ontzettend slecht voor de gezondheid, en te veel ervan kan leiden tot gezondheidsproblemen op de lange termijn, zoals obesitas, verhoogde bloeddruk, een verhoogd cholesterol en diabetes mellitus type 2 [11]https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0057873, [12]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31841598/, [13]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28425939/.

Bovendien is bewerkt voedsel niet voedzaam. Ze bevatten weinig waardevolle voedingstoffen (eiwit, vezels, gezonde vetten, vitamines en mineralen, etc.) en bestaan voornamelijk uit lege calorieën die veel energie leveren.

Het consumeren van verse en onbewerkte voedingsmiddelen is de belangrijkste manier om je lichaam te ontgiften. Groenten en fruit ondersteunen de lever, de nieren en de spijsvertering. Reinig je lichaam op natuurlijke wijze door een paar simpele aanpassingen te maken en vermijd bewerkte voedingsproducten die meer kwaad dan goed doen. Daag jezelf uit! En dat is waar een sapkuur je bij kan helpen.

Het is een snelle en effectieve manier om het lichaam te ontgiften. Je ondersteunt je lichaam met belangrijke voedingsstoffen, geeft je spijsvertering een rustpauze en begint met een vliegende start naar nieuwe eetgewoonten die kunnen leiden tot een duurzame en gezonde levensstijl.

Veel mensen merken op dat ze al tijdens het detoxen een stuk minder behoefte hebben aan suiker en bewerkt voedsel. Daarom is het maken van permanente aanpassingen in je levensstijl de belangrijkste manier om jouw gezondheid op de korte en lange termijn te verbeteren.

Manier #5: eet antioxidantrijke voeding

Antioxidanten zijn stoffen die belangrijk zijn voor onze gezondheid. Ze helpen lichaamscellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen.

Het menselijk lichaam maakt antioxidanten zelf aan, maar je kunt ze ook uit voeding halen, zoals groenten, fruit en noten.

Wat maakt vrije radicalen zo schadelijk? Vrije radicalen hopen zich op in het lichaam als gevolg van oxidatieve stress, dat ontstaat door verschillende factoren, waaronder voeding en levensstijl. Na verloop van tijd kan dit celbeschadiging veroorzaken en het risico verhogen op het ontstaan van chronische ziekten [14]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614697/.

Gelukkig kan het eten en drinken van voeding dat rijk is aan antioxidanten helpen om vrije radicalen onschadelijk te maken en het risico op chronische aandoeningen te verminderen.

Antioxidanten zijn makkelijker toe te voegen aan je voedingspatroon dan je zou denken.

Als je meer antioxidanten wilt binnenkrijgen, probeer dan onze voedingsstofrijke sapjes uit:

  • Gouden Gezondheid (o.a. gember, kurkuma, gele biet, gele wortel, etc)
  • Groene Genezing (o.a. venkel, spinazie, spirulina, broccoli)
  • Bieten Boost (o.a. rode biet, bleekselderij, gember, appel)
  • Royaal Rood (o.a. rode biet, gember, camu camu, bleekselderij)
  • Kurkuma Geel (o.a. gele wortel, gember, appel, kurkuma)

Door hun unieke ingrediënten en combinaties bevatten ze bijzonder grote hoeveelheden antioxidanten en zijn heerlijk en verfrissend van smaak.

Manier #6: zorg voor een goede nachtrust

Geloof het of niet, maar door te slapen help jij je hersenen te ontgiften. Ons brein heeft slechts beperkte energie tot zijn beschikking. Naast ons wakker houden wilt het ook slapen om afvalstoffen te verwerken.  

Je vraagt je misschien af welke ontgiftende effecten een goede nachtrust kan hebben.

Het is algemeen bekend dat slaap essentieel is voor een goede gezondheid. Toch onderschatten veel mensen de effecten van een chronisch slaaptekort op hun mentale en fysieke gezondheid. Onvoldoende slaap kan het risico op hartaandoeningen, beroertes, infecties en zelfs dementie verhogen [15]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK19961/, [16]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15133379/, [17]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3764138/.

De aanbevolen slaapduur verschilt natuurlijk per persoon. Voor een goede gezondheid wordt volwassenen aanbevolen om 7-9 uur per nacht te slapen [18]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4434546/.

Bij een langdurig slaaptekort krijgt het lichaam niet meer de tijd om belangrijke functies uit te voeren. Tijdens de slaap vinden ‘reinigingsprocessen’ plaats in de hersenen [19]https://www.bu.edu/articles/2019/cerebrospinal-fluid-washing-in-brain-during-sleep/. Dit afval omvat potentieel giftige eiwitten die anders ophopingen zouden kunnen vormen die de informatiestroom tussen neuronen kunnen belemmeren.

Heb je moeite om in slaap te komen? Maak dan gebruik van rolluiken om je slaapkamer te verduisteren, oordopjes of een slaapmasker. Ook het beperken van mobiele apparaten voordat je gaat slapen kan helpen om de slaapkwaliteit te verbeteren [20]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29101797.

Manier #7: minderen of stoppen met alcohol

Drink je graag een glaasje wijn of een paar flesjes bier? Dan is deze tip voor jou geschreven. Een van de beste manieren om je lichaam te ontgiften is door de stoppen met alcohol drinken.

Alcohol onderdrukt bepaalde neurotransmitters in je hersenen, waardoor je je na het drinken ontspannen en op je gemak voelt. Als je stopt met drinken, worden deze neurotransmitters niet meer onderdrukt. Dit kan leiden tot een angstig en onrustig gevoel. Toch is overmatig drinken slecht voor de gezondheid [21]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4203905/.

Alcohol is schadelijk voor het hele lichaam, maar vooral voor de lever. De lever breekt het grootste deel van de alcohol af, zodat het kan worden afgevoerd. Maar te veel alcohol drinken legt veel druk op de lever en kan verschillende gezondheidsproblemen veroorzaken.

Stoppen of minderen met alcohol kan de leverfunctie ten goede komen. Een onderzoek naar de effecten van een maand alcoholonthouding bij matige drinkers leverde indrukwekkende resultaten op [22]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29726886/.

Zoals je misschien al weet, veroorzaakt alcohol oxidatieve stress in het lichaam. Het drinken van gezonde sapjes kan helpen die oxidatieve stress te bestrijden en ook de spijsvertering en het afweersysteem ondersteunen. Want voldoende vocht binnenkrijgen is belangrijk, vooral bij het stoppen met alcohol, omdat het lichaam zich aanpast aan minder vochtinname dan normaal.

In de vorige tip hadden we het over het belang van een goede nachtrust. Wat je over alcohol moet weten is dat het de tijd vermindert die nodig is om in slaap te vallen. Wat fijn zou je denken. Dat is niet het geval. De slaapkwaliteit wordt namelijk minder onder invloed van alcohol. Genoeg redenen dus om de alcohol een tijdje te laten staan!

Tot slot

Je lichaam is in staat om zichzelf te reinigen op natuurlijke wijze. Maar vers groentesap drinken heeft veel gezondheidsvoordelen en kan deel uitmaken van een gezond dieet.

Het volgen van een detox sapkuur voor enkele dagen om je lichaam te ontgiften kan een goede start zijn naar een gezonde levensstijl. Omdat fruit en groenten rijk zijn aan voedingsstoffen, verhoogt het drinken van vers sap de inname van vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen die ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

De beste manier om je spijsvertering te reinigen, is door veel water te drinken en veel fruit en groenten te eten. Je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen om je gedurende een korte periode te onderhouden.

Het is aangetoond dat sapvasten kan helpen bij het afvallen. Maar het wordt niet aanbevolen voor langdurig gewichtsverlies. Je wilt bovendien niet alleen op gezonde sapjes vertrouwen, maar ook ongezonde leefstijlgewoonten aanpakken als je die hebt. Lichaamsbeweging, voldoende slapen en andere leefstijlfactoren spelen ook een grote rol bij het streven naar een goede gezondheid.

Veelgestelde vragen

Is detox goed voor je lichaam?

Van detoxen wordt gezegd dat ze je gifstoffen uit je lichaam verwijderen, gewichtsverlies bevorderen en de gezondheid verbeteren. Tijdens een detox wordt gebruik gemaakt van vitamines, mineralen, sapjes, thee en andere voedingsmiddelen waarvan wordt aangenomen dat ze ontgiftende eigenschappen hebben.

Hoe kan ik mijn lichaam ontgiften?

Je lichaam heeft een zelfreinigend vermogen en ontgift zich elke dag op natuurlijke wijze. Je kunt dit proces een handje helpen door gezond te eten en drinken. Voldoende vocht en goede voedingsstoffen zijn belangrijk zodat het lichaam optimaal kan functioneren.

Wat kun je eten tijdens een detox?

Dat verschilt per detox kuur. Er bestaat geen typisch ‘detox dieet’, maar meestal bestaat een eenvoudige detox uit onbewerkte en verse voedingsmiddelen, waaronder veel fruit en groenten.

Wat is een detox week?

Gedurende een detox week doe je een 7-daagse reiniging met als doel om je lichaam te ontgiften. Tijdens deze dagen drink je vooral verse groentesappen, smoothies, water en thee. Daarnaast is het belangrijk dat je stopt met het eten van ongezonde voeding, het drinken van alcohol en stopt met het roken van sigaretten.

Ontdek onze 100% natuurlijke sapjes en boost je gezondheid!

Het drinken van onze sapjes is de ideale manier om je hoeveelheid groente en fruit aan te vullen.

Niet alleen bespaar je hiermee tijd maar je krijgt ook een breed scala van voedingsstoffen binnen. Zo bevatten onze sappen gemiddeld meer dan 7 gezonde ingrediënten en verrijken ze met superfoods.

De verschillende vitaminen en mineralen in de sappen ondersteunen het immuunsysteem en het energieniveau.

De groente en fruit die we gebruiken worden lokaal geteeld dus het komt uit eigen regio.

Klik hier om onze sapjes te bekijken en te bestellen »

Wetenschappelijke bronnen[+]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook​

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis de sapkuur gids en schema

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.