Is groente en fruit eten of drinken gezond?

De meeste mensen hebben moeite om aan hun dagelijkse portie groente en fruit te komen. Groenten en fruit zijn een belangrijk onderdeel van een gezond en evenwichtig voedingspatroon.

Het staat buiten kijf dat het eten van groenten en fruit goed is voor je gezondheid, maar hoe zit het met het drinken ervan? Is het drinken van groentesap net zo gezond als het eten van groente en fruit?

Dit is wat je moet weten over het toevoegen van verse sapjes aan je dieet.

Blushing Boost sapje

De laatste jaren is het drinken van sapjes enorm populair geworden onder mensen die een bewuste leefstijl hebben.

Een sapje drinken is niet alleen lekker en verfrissend, het is ook een gemakkelijke manier om de inname van voedingsstoffen te verhogen.

Het zelf maken van groentesap of bestellen van 100% natuurlijk groentesapjes kan een goede manier zijn om een grote verscheidenheid aan groente en fruit in je dieet op te nemen. Als je niet graag fruit en groenten eet, kan het drinken van sapjes een manier zijn om ze aan je dieet toe te voegen.

Ook kun je op die manier groenten en fruit proberen die je anders misschien niet zou eten. Kortom, dit is de ultieme manier om optimaal gebruik te maken van al het groente en fruit voor een gezond sapje vol voedingsstoffen en met een rijke smaak.

Samenvattend: het drinken van groentesap is een eenvoudige en smakelijke manier om meer voedingsrijke producten aan je eetpatroon toe te voegen.

De ingrediënten in sap maken het verschil

Welke ingrediënten je gebruikt om een sapje te maken, kan een groot verschil maken. Fruit bevat meer natuurlijke suikers en calorieën dan groente. Het drinken van enkel vruchtensap zal leiden tot een piek in de bloedsuikerspiegel.

Ook wordt het consumeren van te veel fructose (van nature voorkomende suikers in fruit) in verband gebracht met een verhoogd risico op diabetes type 2 en gewichtstoename.[1]Whole Fruits and Fruit Fiber Emerging Health Effects, Nutrition Science Solutions, 2018 [2]Greater whole-grain intake is associated with lower risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and weight gain, Universiteit van Californië , 2012.

Wil je onze sapkuur gids zien inclusief kant-en-klaar schema? Klik hier en we sturen het gratis naar je toe.

Voordelen van groentesap

Om het suikergehalte in je sapje laag te houden is het belangrijk dat je vooral groentes perst en een klein beetje fruit. Hoewel de suiker natuurlijk is, kan het de bloedsuikerspiegel nog steeds doen stijgen.

Daarom richt HappyJuicy zich met name op groente in plaats van fruit. Door een gezond en lekker alternatief te bieden voor suikerrijke fruitsmoothies, pluk je de vruchten van je dagelijkse groentesapje.

De sapjes van HappyJuicy bestaan uit 70% groente en 30% fruit (voor als je wat meer zoetheid wilt) en we hebben sapjes die voor 100% uit groente bestaan. In elk sapje zit bovendien een superfood! Groentesapjes die voor minimaal 70% uit groente bestaan bevatten veel minder suiker dan vruchtensappen, dus het veroorzaakt minder insulinepieken.

Groene Verjonging sapje

Gezonde sapjes bereiden met een slowjuicer

Het drinken van verse sapjes gemaakt door een slowjuicer is altijd beter dan wat je in de supermarkt koopt. Veel van de sapjes die worden aangeboden in de supermarkt bevatten toegevoegde suikers. Bekijk het etiket en controleer of groenten en fruit de enige ingrediënten zijn.

Met behulp van een slowjuicer haal je de meeste vitamines, mineralen die in de vrucht worden aangetroffen.

Met een slowjuicer wordt de pulp van groente en fruit langzaam maar stevig aangedrukt in plaats van het met hoge snelheden te snijden. Dit geeft als voordeel dat de nutriënten en enzymen behouden blijven en niet worden verhit zoals met een snelle sapcentrifuge.

Versgeperst sap bevat weinig vezels

Hoewel het drinken van sapjes een goede manier is om de inname van belangrijke voedingsstoffen te verhogen, is er wel een nadeel waar je rekening mee moet houden. Door groente en fruit te persen worden de meeste vezels verwijderd.[3]Whole Fruits and Fruit Fiber Emerging Health Effects, Nutrition Science Solutions.

Het eten van ongeperst groenten en fruit zorgt er wel voor dat je ook gezonde vezels binnenkrijgt, die verloren gaan bij het maken van groentesap door een slowjuicer.

Vezels zijn goed voor onze gezondheid. Ze zorgen voor een goede darmwerking en een gezonde spijsvertering. Daarnaast geeft vezels een verzadigd gevoel, waardoor er minder gegeten wordt en er dus ook minder calorieën binnenkomen.

Uit onderzoeken blijkt dat met name het verhogen van oplosbare vezels de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte kan verbeteren.[4]Greater whole-grain intake is associated with lower risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and weight gain, Universiteit van Californie, 2012 Ook ben je sneller verzadigd wanneer je groenten en fruit eet in plaats van drinkt.[5]Dietary fiber and weight regulation, Tufts Universiteit, 2001.

Tot slot

hero image happyjuicy

Als je het een uitdaging vindt om voldoende groenten en fruit binnen te krijgen, dan kan het drinken van groentesap voor jou een goede aanvulling zijn.

Dat gezegd hebbende is het niet verstandig om te kiezen voor kant-en-klare (geconcentreerd) sap uit de supermarkt.

Veel van deze sappen worden aangeprezen als ontzettend gezond, terwijl ze dit in werkelijkheid niet zijn.

Deze geconcentreerde sappen bevatten evenveel suikers als frisdrank en zijn op smaak gebracht met kunstmatige toevoegingen.

Voor het eten drinken van groente en fruit geldt hetzelfde als het eten van rauwe groente en gekookte groente: wissel deze af! Kies niet alleen voor het drinken van sapjes, want je kunt groente en fruit natuurlijk ook gewoon eten.

Overweeg om zowel groentesapjes als losse stukken groenten en fruit in je dieet op te nemen. Er zullen dagen zijn dat je geen tijd of zin hebt om fruit en groente te eten. Op dit soort dagen is het bestellen van 100% natuurlijke groentesapjes een handig alternatief!

Veelgestelde vragen

Waarom fruit eten en niet drinken?

Vruchtensap of fruitsap is over het algemeen niet gezonder dan het eten van een portie fruit. Het drinken van kant-en-klare fruitsap (vaak aangelengd met water en suiker) leidt tot een piek in de bloedsuikerspiegel.

Het bevat enorm veel vrije suikers (sucrose, fructose en glucose) en calorieën en heeft weinig andere voedingsstoffen. Je krijgt al snel te veel suikers binnen in vergelijking met het eten van vers fruit.

Ter vergelijking: een fles appelsap bevat dezelfde hoeveelheid suiker als zes hele appels. Ten tweede bevat vruchtvlees en de schil van fruit vaak veel vitamines en andere voedingsstoffen die je mist als je sap uit concentraat drinkt.

Is een smoothie net zo goed als fruit?

De meest voedzame smoothies worden gemaakt met veel groenten en een beetje fruit, terwijl de kant-en-klare fruitsmoothies in de supermarkt veel suiker bevatten en een hoge zuurtegraad hebben. Het drinken van een smoothie kan handig zijn als je meer groenten en fruit wilt opnemen. Toch kan een smoothie het eten van een hele portie fruit niet vervangen.

Is een groene smoothie aan te raden?

Het consumeren van verse groene groente is zeker aan te raden. Sap en smoothies gemaakt van groenten zijn rijk aan vitamines, mineralen en vezels en zijn ontzettend voedzaam als ze vers worden geconsumeerd.

Door verschillende groenten en fruit in een blender te gooien krijg je heel veel verschillende voedingsstoffen binnen, waarvan je er normaal misschien niet veel van zou eten. Uiteindelijk zijn het de ingrediënten in een smoothie die het drankje goed maken.

Wat is beter: smoothie of sap?

Zowel slow juice sap met vers gebruikt groente en fruit als groene smoothies hebben hun eigen voordelen. Een smoothie bevat veel pulp waardoor het moeilijker te verteren is dan sap. De vezels zorgen voor een voller gevoel en een gezonde spijsvertering en goede stoelgang.

Bij sap gemaakt van een slowjuicer is de pulp gescheiden, waardoor de meeste smaak, nutriënten en enzymen behouden blijven. Dit proces zorgt ervoor dat je lichaam de vezels niet meer hoeft te scheiden. Het voordeel is dat de voedingsstoffen snel en efficiënt in je lichaam worden opgenomen.

Ontdek onze 100% natuurlijke sapjes en ervaar alle voordelen!

Het drinken van onze sapjes is de ideale manier om je hoeveelheid groente en fruit aan te vullen.

Niet alleen bespaar je hiermee tijd maar je krijgt ook een breed scala van voedingsstoffen binnen. Zo bevatten onze sappen gemiddeld meer dan 7 gezonde ingrediënten en zijn ze verrijkt met superfoods.

De verschillende vitaminen en mineralen in de sappen ondersteunen onder andere het immuunsysteem en het energieniveau.

De groente en fruit die we gebruiken worden lokaal geteeld dus het komt uit eigen regio.

Klik hier om onze sapjes te bekijken en te bestellen »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook​

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis de sapkuur gids en schema

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.