19 Bewezen Gezondheidsvoordelen van Antioxidanten en Info

De meeste mensen weten dat antioxidanten goed voor ze zijn. Maar ze begrijpen niet echt waarom.

In dit artikel ga ik met je delen waarom antioxidanten belangrijk zijn en hoe je er meer van in je dieet kunt krijgen. 

Wil je liever direct kennis maken met onze gezonde sapkuur boordevol antioxidanten?

Klik dan hier en ontdek onze smakelijke sapjes die veel antioxidanten bevatten.

Wat zijn antioxidanten en hoe werken ze?

Antioxidanten zijn eigenlijk een verzamelnaam voor stoffen, zoals bepaalde vitamines, mineralen, enzymen en fytonutriënten) die cellen beschermen tegen de schade die door vrije radicalen wordt veroorzaakt.

Alles wat de schadelijke effecten van vrije radicalen tegengaat of ontgift, is een antioxidant.

Vrije radicalen worden in het lichaam aangemaakt bij bijvoorbeeld blootstelling aan stress, gifstoffen zoals sigarettenrook, alcohol, pesticiden in voedingsmiddelen, ongezonde vetten en straling van de zon. Ze veroorzaken hiermee oxidatieve schade in het lichaam.

Oxidatie kan tot schade leiden bij belangrijke moleculen in onze cellen, waaronder DNA en eiwitten, die verantwoordelijk zijn voor veel lichaamsprocessen. Antioxidanten kunnen de effecten van oxidatieve schade tegengaan.

Antioxidanten werken als “wegvangers” van vrije radicalen en voorkomen en herstellen daardoor schade die door deze vrije radicalen wordt aangericht. Daarom zijn antioxidanten belangrijk. Zij kunnen deze schade voorkomen of verminderen.

Met dit in het achterhoofd is het voor jou vooral belangrijk om te weten wat de vele gezondheidsvoordelen van antioxidanten zijn.

Wil je onze sapkuur gids zien inclusief kant-en-klaar schema? Klik hier en we sturen het gratis naar je toe.

#1: Antioxidanten verkleinen je kans op hart- en vaatziekten

Met name groenten en fruit bevatten veel antioxidanten die hart- en vaatziekten kunnen helpen voorkomen. Groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en boerenkool staan ​​bekend om hun rijkdom aan vitamines, mineralen en antioxidanten.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van meer groene bladgroenten leidt tot een lager risico op hartaandoeningen.[1]The effect of green leafy and cruciferous vegetable intake on the incidence of cardiovascular disease: A meta-analysis

Uit een onderzoek onder bijna 30.000 vrouwen is gebleken dat een hoge inname van groene bladgroenten voor een significant lagere kans op coronaire hartziekten zorgt.[2]Fruit, vegetables, and olive oil and risk of coronary heart disease in Italian women: the EPICOR Study

Hoeveel groenten en fruit moet je per dag eten? Dat lees je in dit artikel (het is meer dan je denkt).  

#2: antioxidanten ondersteunen de natuurlijke afweer van je lichaam

Er zijn eenvoudige leefstijl keuzes die we als mens kunnen maken om ons immuunsysteem gezond te houden.

Antioxidanten maken onderdeel uit van een gezond voedingspatroon dat vooral belangrijk is voor een sterk immuunsysteem. Want sommige voedingsmiddelen kunnen je gezondheid een boost geven!

Door dagelijks voldoende voedsel te eten dat rijk is aan antioxidanten, zoals appels, spinazie, broccoli, bloemkool, enz., versterk je het immuunsysteem van je lichaam, waardoor je beter beschermd bent tegen bacteriën en virussen.

Een gezond immuunsysteem is een manier om je lichaam te beschermen en te voorkomen dat je (ernstig) ziek wordt.

Uit een onderzoek van de Universiteit van Auckland blijkt dat het consumeren van flavonoïden (een groep antioxidanten die in bosbessen aanwezig zijn) ervoor zorgt dat volwassen 33% minder risico hadden om een verkoudheid op te lopen, dan degenen die niet dagelijks flavonoïden binnenkregen.[3]Effect of Flavonoids on Upper Respiratory Tract Infections and Immune Function: A Systematic Review and Meta-Analysis

#3: antioxidanten kunnen helpen bij het voorkomen van kanker

Antioxidanten kunnen een rol spelen bij kankerpreventie. Er zijn aanwijzingen dat voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan antioxidanten, zoals fruit en groenten, een beschermend effect hebben tegen bepaalde vormen van kanker.

Antioxidanten werken door vrije radicalen op te sporen en hun schadelijke effecten te neutraliseren. Dat helpt om meer lichaamscellen gezond te houden en minder vatbaar voor kanker.

Let op: het verminderen van het risico op kanker is iets heel anders dan het genezen van kanker. Dat is namelijk niet bewezen.

#4: antioxidanten houden je hersenen gezond

Fytonutriënten zoals anthocyanen – die bepaalde vruchten hun rode, blauwe en paarse kleur geven – zijn krachtige antioxidanten die een positief effect hebben op de hersenfunctie en het geheugen. Zo kunnen aardbeien en bosbessen je hersenen op gevorderde leeftijd scherp houden. 

Een onderzoek uit 2012 wees uit dat een hoge inname van vruchten die rijk zijn aan flavonoïden, zoals aardbeien en bosbessen, na verloop van tijd geheugenverlies bij oudere vrouwen met 2,5 jaar kan vertragen.[4]Dietary intakes of berries and flavonoids in relation to cognitive decline

Bij vrouwen die elke week twee of meer porties aardbeien en bosbessen aten, zagen de onderzoekers een bescheiden vermindering van geheugenverlies.

#5: antioxidanten ondersteunen je immuunsysteem

Antioxidanten zijn krachtige stoffen die ervoor zorgen dat ons immuunsysteem goed blijft werken.

Als een overvloed aan vrije radicalen in het lichaam niet tijdig worden geneutraliseerd, kunnen ze schade aanrichten in ons lichaam wat kan leiden tot ontstekingen.

Met name de antioxidanten vitamine C, vitamine E, bétacaroteen, selenium en zink zijn goed voor het verhogen van de immuunfunctie.

#6: Antioxidanten zijn goed voor de huid

Wanneer onze huid wordt blootgesteld aan sterk ultraviolet licht, wordt er oxidatieve schade veroorzaakt.

Dit beschadigt onze cellen, eiwitten en DNA en draagt bij aan vroegtijdige veroudering van de huid en zelfs het risico op huidkanker. 

Antioxidanten beschermen de huid door de aanmaak van vrije radicalen te verminderen en tegen te gaan. Met name vitamine A, vitamine C, vitamine B3 en vitamine E helpen de gezondheid van je huid te verbeteren. 

Welke producten zijn rijk aan antioxidanten?

Nu we de potentiële gezondheidsvoordelen van antioxidanten onder de loep hebben genomen, wordt het tijd om te kijken welke voedingsmiddelen we dan het beste kunnen eten met zoveel mogelijk antioxidanten.

Er zijn honderden stoffen die als antioxidanten werken. Het menselijk lichaam maakt zelf enkele antioxidanten aan, zoals melatonine, maar de meeste moeten uit de voeding worden gehaald.

Om optimaal te profiteren van de gezondheidsvoordelen van antioxidanten, haal je ze het beste uit onbewerkt plantaardig voedsel.

Het is ook de lekkerste en meest bevredigende manier om je dagelijkse dosis antioxidanten binnen te krijgen.

Je kunt de meeste van deze antioxidanten binnenkrijgen door een gezond eetpatroon vol met fruit, groenten, volle granen, zaden en noten te eten.

Voedingsmiddelen met een bijzonder hoog gehalte aan antioxidanten worden vaak “superfoods” genoemd. Ze zijn ook vaak onderdeel van een detox kuur.

Hieronder zie je welke voedingsmiddelen veel antioxidanten bevatten:

#1: Broccoli

Als het gaat om vitamines en mineralen dan zijn er maar weinig voedingsmiddelen die broccoli kunnen verslaan.

Behalve dat het een goede bron is van foliumzuur, bevat het ook vitamine A en vitamine C.

#2: Rode biet

Rode biet heeft haar gezondheidsvoordelen vooral te danken aan betalaïnen, een pigmenten soort dat bieten de rood-paarse kleur geeft.

Betalaïnen bevatten antioxidanten en hebben ontstekingsremmende eigenschappen.

Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. Want bieten bevatten ook nitraten en zijn een goede bron van foliumzuur, kalium, magnesium en vitamine C. 

Je kunt ook een lekker glas verse rode bietensap proberen. Een heerlijk detox recept voor iedereen die de dag voedzaam wil beginnen.

Maak hier kennis met ons overheerlijke bieten boost groentesapje.

#3: Wortel

Wortelen zijn rijk aan vitamines, mineralen en vezels. Ze zijn ook een goede bron van antioxidanten.

Wortelen hebben hun felle oranjekleur te danken aan bétacaroteen, een antioxidant die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Vettig voedsel eten kan je helpen meer van het bétacaroteen op te nemen.[5]Bioconversion of dietary provitamin A carotenoids to vitamin A in humans

Daarnaast bevat wortel luteïne, een antioxidant die belangrijk is voor de gezondheid van de ogen.[6]Biosynthesis of carotenoids in carrot: an underground story comes to light Ook komt lycopeen voor in wortelen, een antioxidant dat het risico op kanker en hartdoeningen kan verminderen.[7]Overview of mechanisms of action of lycopene

#4: Appel

Deze ronde vrucht is een van de gezondste fruitsoorten die je kan eten. Een appel bevat veel polyfenolen, een groep antioxidanten die ons lichaam beschermt tegen oxidatieve schade.

Deze polyfenolen worden zowel in de schil van de appel als in het vruchtvlees aangetroffen, dus om de grootste voordelen te ervaren, is het belangrijk dat je ook de schil van de appel eet.

#5: Peer

Peren zijn een goede bron van antioxidanten. Wist je dat een peer ongeveer 8 mg vitamine C bevat (dat is ongeveer 11% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).

Daarnaast bevinden zich ook belangrijke polyfenolen en flavonoïden in de schil van een peer. Schil daarom nooit peren om de extra voedingsstoffen uit de schil te krijgen.

#6: Komkommer

Komkommers hebben een verfrissende smaak door hun hoge watergehalte.

Maar ze zijn niet alleen lekker om te eten, ze zijn ook rijk aan antioxidanten, waaronder flavonoïden. De stoffen hebben gunstige ontstekingsremmende effecten en beschermen cellen tegen oxidatieve schade.

Oxidatie kan moleculen in onze cellen beschadigen, waaronder DNA en eiwitten, die verantwoordelijk zijn voor veel lichaamsprocessen.

#7: Witte kool

Kool bevat als kruisbloemige groente veel antioxidanten, waaronder vitamine C en flavonoïden. Uit onderzoek blijkt dat de antioxidanten in kool ontstekingen kunnen verminderen en de hersenfunctie kunnen verbeteren.[8]Antioxidant properties of raw and processed cabbages

Sulfaforaan komt als antioxidant veel voor in koolsoorten. Ook deze stof kan ontstekingen verminderen.[9]Cruciferous vegetables: Prototypic anti-inflammatory food components

Onderzoek heeft ook aangetoond dat het eten van kool de gezondheid van het hart kan verbeteren dankzij de aanwezigheid van polyfenolen.

Polyfenolen kunnen het risico op hart- en vaatziekten verminderen door de bloeddruk te verlagen en de vorming van bloedplaatjes te voorkomen.[10]Effect of polyphenols extracts from Brassica vegetables on erythrocyte membranes (in vitro study).

#8: Courgette

Courgette is verrassend gezond en zit boordevol voedingsstoffen.

Het is rijk aan antioxidanten, waaronder vitamine A, vitamine C, luteïne, zeaxanthine en bétacaroteen.

De hoogste concentratie antioxidanten worden gevonden in de schil van de vrucht. Eet deze dus ook op! Gele courgettes kunnen iets meer antioxidanten bevatten dan lichtgroene courgettes. 

#9: Boerenkool

Boerenkool is een van de meest populaire bladgroenten in Nederland. Dit is niet zo vreemd, aangezien het ontzettend voedzaam is en veel antioxidanten bevat, waaronder vitamine C, bétacaroteen, luteïne, chlorogeenzuur en flavonoïden.

Boerenkool bevat ook veel ijzer en vitamine K. Het eten van boerenkool kan je gezondheid een boost geven door de hoeveelheid antioxidanten. 

#10: Paprika

Paprika zit vol met vitamine C, bétacaroteen, ijzer en vele andere vitamines en mineralen. Carotenoïden zijn de belangrijkste bron van antioxidanten als het gaat om paprika.

Deze pigment komt veel voor in planten en produceren de fel rode en oranje kleuren in groenten en fruit. Rode paprika bevat twee keer zoveel vitamine C als groene paprika. 

#11: Spinazie

Spinazie is een van de meest populaire bladgroenten ter wereld.

Het is een rijke bron van vitamines, mineralen en fytonutriënten. Het bevat onder andere  kalium, zink, magnesium, ijzer, vitamine A, vitamine B6, vitamine C, vitamine K en calcium. 

De antioxidanten luteïne en zeaxanthine die in spinazie aanwezig zijn, werken beide als sterke antioxidanten en kunnen het gezichtsvermogen verbeteren. 

#12: Venkel

Venkel is minder bekend dan broccoli, maar vanwege zijn voedingsstoffen verdient deze groente meer aandacht bij het publiek.

Zo is venkel een goede bron van foliumzuur, dat nodig is voor een gezonde vorming van rode bloedcellen.

Ook bevat venkel bétacaroteen en vitamine C, wat belangrijk is voor de aanmaak van collageen en weefselherstel. 

#13: Artisjokken

Artisjokken hebben iets weg van een cactus, maar laat je niet afschrikken door het uiterlijk. Deze grote bloemknop zit vol met antioxidanten.

Uit een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van landbouw bleek dat artisjokken tot de topgroenten behoorden wat betreft het totale gehalte aan antioxidanten.[11]Largest USDA study of food antioxidants reveals best sources.

Ze bevatten ook vitamine C en K, magnesium, kalium en foliumzuur.

#14: Rode kool

Rode kool is een voedzame en lekkere groente en wordt meestal rauw gebruikt in salades, maar het kan ook worden gekookt.

Deze groente is rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten.

Rode kool bevat fytonutriënten zoals sulfaforaan en anthocyanen die chronische ontstekingen kunnen helpen verminderen. 

#14: Bosbessen

Bosbessen zitten boordevol antioxidanten en bevatten ook veel kalium en vitamine C. Ze zijn ook rijk aan anthocyanen, een kleurstof dat verantwoordelijk is voor de donkerpaarse kleur en potentiële gezondheidsvoordelen biedt.

Deze kleurstoffen kunnen gunstig zijn voor de gezondheid door hun sterke antioxiderende eigenschappen. Ook is uit onderzoek gebleken dat bosbessen de bloeddruk kunnen verlagen.[12]Circulating Anthocyanin Metabolites Mediate Vascular Benefits of Blueberries: Insights From Randomized Controlled Trials, Metabolomics, and Nutrigenomics.

#15: Goji bessen

Goji bessen zijn rijk aan vitamines en mineralen zoals vitamine A, vitamine C en ijzer. Ze zijn ook een goede bron van eiwitten en antioxidanten, met name zeaxanthine.

Het is dit antioxidant dat goji bessen hun felle kleur geeft. Bovendien kunnen goji bessen een welkome afwisseling zijn van het andere fruit of de bessen die je regelmatig eet.

#16: Gemberwortel

Gember is een gele krachtpatser als het gaat om vitamines, mineralen en antioxidanten. De bioactieve stof in gember is gingerol en geeft gember zijn scherpe smaak.

Gingerol is ook een ontstekingsremmende stof, wat kan verklaren waarom veel mensen met artrose en reumatoïde artritis verbeteringen opmerken wanneer ze regelmatig gember eten.

Het goede nieuws is dat zowel verse gember als gemalen gemberpoeder veel gezondheidsvoordelen hebben.

#17: Spirulina

Spirulina wordt gemaakt van blauwgroene algen en is ontzettend voedzaam.

Deze algen bevatten antioxidanten, vitamines, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen. Maar spirulina is niet alleen rijk aan voedingsstoffen, het heeft ook krachtige antioxiderende eigenschappen.

De antioxiderende eigenschappen van spirulina zijn toe te schrijven aan de stof phycocyanine.

Naast de antioxiderende eigenschappen is phycocyanine ook verantwoordelijk voor het geven van spirulina zijn levendige kleur. Omdat spirulina een vorm van algen is, is het van nature niet aanwezig in voedsel. Je dient het daarom als tabletten of in poedervorm in te nemen. 

#18: Kurkuma

HappyJuicy sapje Kurkuma Geel

Kurkuma is al jaren enorm populair als specerij met veel krachtige eigenschappen. Veel van de gezondheidsvoordelen van kurkuma zijn te danken aan het belangrijkste actieve ingrediënt: curcumine.

Het is aangetoond dat curcumine antioxiderende, ontstekingsremmende eigenschappen heeft.[13]Nonsteroidal anti-inflammatory agents differ in their ability to suppress NF-kappaB activation, inhibition of expression of cyclooxygenase-2 and cyclin D1, and abrogation of tumor cell proliferation

Onderzoekers vermoeden ook dat het de gezondheid van de hersenen kan verbeteren en de gezondheid van het hart ondersteunen.[14]Antidepressant-like effects of curcumin in WKY rat model of depression is associated with an increase in hippocampal BDNF[15]Curcumin ingestion and exercise training improve vascular endothelial function in postmenopausal women

Kies voor ons ‘Kurkuma geel’ sapje en geef je gezondheid extra ondersteuning.

#19: Camu camu bessen

De camu camu bes is een bes uit Zuid-Amerika met een enorm hoog vitamine C gehalte en veel antioxidanten.

Wat camu camu bessen onderscheidt van andere soorten fruit is dat het een van de meeste geconcentreerde natuurlijke voedingsbronnen is van vitamine C. Het bevat tot dertig keer meer vitamine C dan een sinaasappel! 

Maar het wordt nog beter: camu camu bevat ook een overvloed aan antioxidanten om het lichaam te beschermen als ontstekingsremmer en tegen schade door vrije radicalen en oxidatieve stress.

Andere antioxidanten in camu camu zijn anthocyane, flavonoïden en ellaginezuur. 

Heerlijke sapjes met veel antioxidanten

Alle HappyJuicy sapjes

Een gezond dieet is de meest effectieve manier om de antioxidanten binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft.

De beste voedingsmiddelen met een bijzonder hoog gehalte aan antioxidanten zijn plantaardig voedsel, vooral fruit en groenten.

Zoals gezegd komen alle bovengenoemde voedingsproducten als ingrediënt veel voor in onze verschillende sapjes. 

Sommige mensen kiezen ervoor om antioxidanten supplementen te nemen. Dit raden wij af.

Juist vers en onbewerkt voedsel zorgt voor een verscheidenheid aan antioxidanten die synergetisch werken.

Daarom is het drinken van gezonde sapjes met een optimale verscheidenheid aan natuurlijke ingrediënten beter dan voedingssupplementen nemen die enkel geïsoleerde voedingsstoffen bevatten.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat sommige supplementen met antioxidanten meer kwaad dan goed kunnen doen. Een meta-analyse uit 2012 van meer dan 70 onderzoeken wees uit dat antioxidantsupplementen ineffectief of zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid.[16]Antioxidant supplements for prevention of mortality in healthy participants and patients with various diseases 

Antioxidanten zijn ook hittegevoelig, wat betekent dat het koken van bepaalde voedingsmiddelen het antioxidanten gehalte kan verlagen. Dus zorg ervoor dat je ze rauw binnenkrijgt met onze heerlijke groente- en fruit sapjes! 

Bekijk op deze pagina onze 100% natuurlijke en verse sapjes en ontdek de makkelijkste manier om gezonder te leven. 

Als je weinig tijd hebt om gezond te koken of op dit moment te weinig groenten en fruit eet, zijn onze sapjes een handige en verfrissende manier om dagelijks een gezonde dosis antioxidanten binnen te krijgen die gemakkelijk worden opgenomen.

Geniet van onze heerlijke smaken en je lichaam zal je dankbaar zijn! Deze sapjes smaken lekker én zijn gemakkelijk te gebruiken dat je aangenaam verrast zult zijn.

Ontdek onze 100% natuurlijke sapjes en boost je gezondheid!

Het drinken van onze sapjes is de ideale manier om je hoeveelheid groente en fruit aan te vullen.

Niet alleen bespaar je hiermee tijd maar je krijgt ook een breed scala van voedingsstoffen binnen. Zo bevatten onze sappen gemiddeld meer dan 7 gezonde ingrediënten en verrijken ze met superfoods.

De verschillende vitaminen en mineralen in de sappen ondersteunen het immuunsysteem en het energieniveau.

De groente en fruit die we gebruiken worden lokaal geteeld dus het komt uit eigen regio.

Klik hier om onze sapjes te bekijken en te bestellen »

Wetenschappelijke bronnen[+]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook​

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis de sapkuur gids en schema

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.