9 Beste en Gezondste Sapjes en Groentesapjes

afvallen detox kuur

Het drinken van groentesappen wordt steeds populairder en als een goede aanvulling gezien op een gezond voedingspatroon.

Helaas zijn de meeste sapjes in de supermarkt niet gezond. Het beste groentesap vinden kan aanvoelen als een hele opgave. Maar dat hoeft niet!

In dit artikel krijg je daar allemaal antwoord op. Je leert wat de beste groentesapjes zijn om te kopen en wat een sapje nou precies gezond maakt.

Wat is het beste groentesap?

Loop door het gangpad van de supermarkt en je ziet rijen gefabriceerde verpakkingen van sappen staan met op het etiket ‘concentraat’. Als je regelmatig onze artikelen leest dan weet je dat we deze concentraat en HPP sapjes afraden.

Dat komt omdat deze sapjes ontdaan zijn van belangrijke stoffen, zoals vitamines, mineralen, enzymen en bioactieve stoffen.

Dat is ontzettend zonde, want juist deze voedingsstoffen en bioactieve stoffen hebben een positieve uitwerking op onze gezondheid.

Fabrikanten doen dit bewust omdat ze met dit proces in staat zijn om de houdbaarheid van hun producten te verlengen. Dat is hun voornaamste prioriteit.

Het gevolg is dat alle belangrijke voedingsstoffen eruit zijn gehaald die je lichaam juist nodig heeft.

Om deze reden zijn de meeste sappen die je in de supermarkt vindt van lage kwaliteit. Als het drinken van dit soort sappen een absolute no go is, welke sappen zijn dan nog wel toegestaan om te drinken?

Doe je gezondheid een plezier en ga altijd voor natuurlijke en onbewerkte groentesappen die vrij zijn van toegevoegde suikers en conserveermiddelen.

Het is niet mijn bedoeling om jou iets te verbieden. Toch is het goed om te weten welke beste groentesapjes een verrijking zijn voor je gezondheid en welke je maar beter kunt vermijden.

Verse groentesappen kunnen een geweldige manier zijn om veel gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar wat zijn dan de beste groentesappen? En welke ingrediënten zijn belangrijk?

Hieronder zie je een overzicht van de beste groentesappen. Probeer deze geweldige groentesappen eens uit die je lichaam niet alleen voorzien van belangrijke voedingsstoffen, maar je ook meteen een beter gevoel geven.    

Wil je onze sapkuur gids zien inclusief kant-en-klaar schema? Klik hier en we sturen het gratis naar je toe.

#1: Sap van wortelen

Wortelen behoren tot knolgewassen en zijn vanwege hun zoete smaak en vele voedingsstoffen (vitamine A, biotine en kalium) een gezonde keuze voor het maken van groentesap.

Wortelen zijn ook rijk aan carotenoïden, dit zijn natuurlijke plantaardige kleurstoffen die als krachtige antioxidanten in je lichaam werken. Ze helpen je cellen te beschermen tegen oxidatieve schade.

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat carotenoïden het risico op oogziekten, hartaandoeningen, prostaatkanker en maagkanker verlagen.[1]Associations between intermediate age-related macular degeneration and lutein and zeaxanthin in the Carotenoids in Age-related Eye Disease Study (CAREDS): ancillary study of the Women’s Health … Continue reading[2] Dietary carotenoids are associated with cardiovascular disease risk biomarkers mediated by serum carotenoid concentrations[3]Vitamin A, retinol, and carotenoids and the risk of gastric cancer: a prospective cohort study[4]A prospective cohort study on intake of retinol, vitamins C and E, and carotenoids and prostate cancer risk (Netherlands)

De lichte zoetheid van wortelsap is uitstekend te combineren verschillende soorten groenten en fruit, zoals appel, ananas, gember, rode biet en citroen.

Ons groentesapje 100% oranje bestaat o.a. uit wortel en is het nog gezondere zusje van Wortel Weerstand.

#2: Sap van rode bieten

Rode bietensap is doordrenkt met belangrijke voedingsstoffen. Naast hun levendige rode kleur (veroorzaakt door betalaine, een antioxidant) zit rode biet ook vol met vitamine A, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer, en antioxidanten.

Rode biet bevat van nature ook veel nitraat, een gas dat van nature door het lichaam wordt aangemaakt.

In je lichaam wordt nitraat omgezet in stikstofoxide, wat helpt bij de doorbloeding en het verlagen van de bloeddruk.[5]Effect of beetroot juice on lowering blood pressure in free-living, disease-free adults: a randomized, placebo-controlled trial[6]A single dose of beetroot juice enhances cycling performance in simulated altitude Meer hierover lees je in dit artikel over de voordelen van bietensap.

Rode bietensap smaakt heerlijk in combinatie met andere groenten en fruitsoorten zoals wortel, selderij, appel, peer, komkommer, venkel en spinazie.

Ons sapje Bieten Boost is rijk aan rode biet en bestaat voor 70% uit groente en 30% uit fruit.

#3: Sap van broccoli

Broccoli is een groente die verwant is aan bloemkool. Beide zijn populaire groenten die rijk zijn aan veel voedingsstoffen zoals vitamine C, vitamine B6, vitamine K, kalium en betacaroteen.

Uit onderzoek weten we dat broccoli krachtige ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen heeft die celbeschadiging kan voorkomen.[7]Antioxidant and Anti-inflammatory Activities of Broccoli Florets in LPS-stimulated RAW 264.7 Cells Broccoli is ook een bron van kaempferol, een flavonoïde antioxidant die voorkomt in groenten en fruit.  

De smaak van broccoli kan goed worden gecombineerd met groenten en fruitsoorten zoals spinazie, komkommer, appel, peer, venkel en superfoods als spirulina.

Ons groentesapje Groene Genezing bevat o.a. broccoli als ingrediënt en bestaat voor 100% uit groente en is het nog gezondere zusje van Groene Verjonging.

#4: Sap van spinazie

Spinazie is een bladgroente die een milde en frisse smaakt geeft. Daardoor is spinazie uitstekend te gebruiken als ingrediënt in groentesap.

Spinazie is rijk aan belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine A en vitamine C. Ook levert spinazie veel krachtige antioxidanten (o.a. kaempferol en luteïne) die belangrijk zijn voor het opbouwen en versterken van ons immuunsysteem.[8]Flavonoids in baby spinach (Spinacia oleracea L.): changes during plant growth and storage

Het is aan te raden om spinazie te combineren met andere gezonde ingrediënten, zoals broccoli, venkel, komkommer, appel, peer en een superfood als spirulina. Dit is veel lekkerder en drinkbaarder in vergelijking met puur spinazie sap.

Ons sapje Groene Verjonging is rijk aan spinazie en bestaat voor 70% uit groenten en 30% uit fruit.

#5: Sap van venkel

Venkel is een heerlijke frisse groente en smaakt een beetje naar anijs. Zowel venkel als de zaden zitten boordevol voedingsstoffen en bevatten weinig calorieën.

De venkelplant is rijk aan vitamine C, mangaan, calcium, magnesium en kalium. Deze mineralen zijn essentieel voor de gezondheid van de botten.[9]Essential Nutrients for Bone Health and a Review of their Availability in the Average North American Diet

Misschien wel het meest indrukwekkende gezondheidsvoordeel van venkel is dat het krachtige antioxidanten en plantaardige stoffen bevat. Alle delen van de venkelplant zijn rijk aan antioxidanten zoals limoneen, chlorogeenzuur en quercetine, die allemaal de gezondheid ten goede kunnen komen.[10]Foeniculum vulgare Mill: A Review of Its Botany, Phytochemistry, Pharmacology, Contemporary Application, and Toxicology

Ons sapje Blushing Boost is rijk aan venkel, en bestaat voor 70% uit groenten en 30% uit fruit.

#6: Sap van komkommer

In de meeste gevallen is het niet aan te raden om veel fruitsap aan je groentesap toe te voegen. Dit omdat fruitsap veel fruitsuikers bevat.

Komkommer is echter een uitzondering op de regel (ja, plantkundig gezien is komkommer een vrucht) omdat komkommers voor ongeveer 95% uit water bestaan. Daardoor kan een komkommer helpen om je dagelijkse vochtbehoefte te halen.[11]Contribution of Water from Food and Fluids to Total Water Intake: Analysis of a French and UK Population Surveys

Alhoewel komkommer dus tot een fruit wordt gerekend, is het prima om het in groentesap te gebruiken.

Komkommers bevatten weinig calorieën en zijn een goede bron van belangrijke vitamines en mineralen, zoals vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6, kalium, magnesium en mangaan.

Komkommersap kan ook helpen huidirritatie en zwellingen te verlichten.[12]Phytochemical and therapeutic potential of cucumber

Omdat komkommers gezond en caloriearm zijn en een verfrissende smaak hebben, zijn ze ideaal om te combineren met verschillende soorten groenten. 

Ons groentesapje Gouden Gezondheid bevat komkommer en bestaat voor 100% uit groenten.

#7: Sap van courgette

Ooit sap van courgette gedronken? Geen zorgen, je bent niet de enige. Courgette is een groente die misschien niet als eerste in je opkomt als je op zoek bent naar het beste sap. Maar deze kleine groene pompoen is een heerlijke licht zoete toevoeging aan groentesapjes.

Courgettesap is namelijk een van de meest gezonde ingrediënten die je kan gebruiken in groentesap. Courgette wordt vaak – net zoals komkommer- als een groente beschouwd, maar is eigenlijk een vrucht.

Sap van courgette is rijk aan vitamine C, vitamine K, mangaan, foliumzuur en krachtige antioxidanten zoals carotenoïden, luteïne, en zeaxanthine.[13]Use of visible and near-infrared spectroscopy for predicting antioxidant compounds in summer squash (Cucurbita pepo ssp pepo) De meeste van deze antioxidanten bevinden zich in de schil van de courgette.

Ondanks de licht zoete smaak van courgettes, is het een groentesoort met bijzonder weinig calorieën. Een middelgrote courgette bevat slechts ongeveer 30 calorieën, wat het een gezonde keuze maakt als je aan je lijn wilt denken.

Klaar om te genieten van de voordelen van courgettesap? Ons sapje Royaal Rood is rijk aan courgette en bestaat voor 70% uit groente en 30% uit fruit.

#8: Sap van bleekselderij

Ook sap van selderij is rijk aan voedingsstoffen, waaronder vitamine A, vitamine C, kalium en calcium.[14]Advances in the research of celery, an important Apiaceae vegetable crop Uit een reageerbuis studie lijkt bleekselderijsap ontstekingsremmende eigenschappen te vertonen.[15]An extract of Apium graveolens var. dulce leaves: structure of the major constituent, apiin, and its anti-inflammatory properties

Dat gezegd hebbende, alleen het drinken van selderijsap zal je waarschijnlijk niet alle vitamines en mineralen geven die je nodig hebt. Je zult ook andere groenten en fruit aan je groentesapje moeten voegen.

Vanwege de hoeveelheid water is selderij goed om je lichaam te hydrateren. Ook bevat selderijsap niet bijster veel calorieën.

Dat gezegd hebbende, alleen het drinken van selderijsap zal je waarschijnlijk niet alle vitamines en mineralen geven die je nodig hebt. Je zult ook andere groenten en fruit – zoals rode bieten, wortelen of appels – aan je groentesapje moeten voegen.

Als je het combineert met te veel fruit dan proef je de zachte smaak van bleekselderij bijna niet.

Ons verfrissende Royaal Rood sapje is rijk aan bleekselderij, net als onze Blushing Boost en Bieten Boost sapjes.

#9: Sap van appel

Appels zijn er in verschillende kleuren en maten. Maar wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is dat ze veel voedingsstoffen bevatten die je gezondheid ten goede komen.

Om te beginnen zijn appels rijk aan vitamines en mineralen. In appels zijn ook fytonutriënten en antioxidanten aanwezig. Zo voorziet een middelgrote appel je 4% van de dagelijkse behoefte aan kalium en 11% van je dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Gooi de schil van een appel nooit weg, want deze bevatten juist de nuttige voedingsstoffen. In de schil zijn flavonoïde antioxidanten aanwezig die niet in het vruchtvlees zitten.

Dus om het meeste uit een appel te halen, wil je de appel inclusief schil in de blender of slowjuicer gooien.

Zorg er wel voor dat je appels goed wast met water voordat je hem consumeert om te voorkomen dat je te veel pesticiden binnenkrijgt.

Ons sapje kurkuma Geel is rijk aan appel en bestaat voor 70% uit groente en 30% uit fruit. Het bevat ook de superfood kurkuma.

Beste groentesap is vers en zonder toevoegingen

Tot zover heb je de beste groentesappen gekregen. De vitamines, mineralen en antioxidanten die in deze gezonde groentesappen aanwezig zijn, kunnen je lichaam helpen om goed te ontgiften.

Echter kan het zelf maken van de beste groentesapjes met een gezonde variatie aan verschillende groente- en fruitsoorten een tijdrovend werkje zijn. Dat kan een stuk makkelijker met onze 100% natuurlijke slowjuice sapjes.

Zo bevatten de groentesappen van HappyJuicy meer dan 250 gram groente en fruit per flesje.

Slowjuice (cold pressed) techniek

Bij HappyJuicy maken we gebruik van de slowjuicer techniek. Slowjuicen betekent letterlijk ‘langzaam persen’. Dit langzaam persen verwijst naar de rotatiesnelheid van de slowjuicer machine.

Hierdoor wordt het sap langzaam uit groenten of fruit geperst. Met slowjuicen wordt sap niet blootgesteld aan processen die de kwaliteit van de voedingsstoffen verminderen.

Ook bestaan onze groentesappen uit maar liefst 7 gezonde ingrediënten en verrijken we elk sapje met één superfood. Denk onder andere aan de volgende superfoods: gember, spirulina, goji bessen, kurkuma, camu camu en limoen.

Bestel ons HappyJuicy kortingspakket en ervaar de heerlijke smaaksensatie vanaf de eerste dag:

Klik hier voor meer informatie en om onze groentesapjes met korting te bestellen.

De sapjes worden bevroren geleverd zodat je ze vers in huis hebt en ze maandenlang in de vriezer kunt bewaren.

Met behulp van onze verse groentesapjes bespaar je niet alleen een hoop tijd en gedoe in de keuken, je bent er ook van verzekerd dat je een breed scala aan belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Alle HappyJuicy sapjes

Veelgestelde vragen

Wat is de beste combinatie van groenten en fruit?

De beste combinatie van groenten en fruit is 70% groenten en 30% fruit. Groentesap bevat van nature minder suiker dan fruitsap. Daarom richten we ons met HappyJuicy vooral op groente in plaats van fruit.

Is het goed om elke dag groentesap te drinken?

Het drinken van een groentesapje per dag kan en goede aanvulling zijn op een gezonde levensstijl. Het drinken van groentesap is gezond als het met mate wordt geconsumeerd.

Wat is het gezondste sap om te drinken?

Het gezondste sap is verse en pure groentesap dat voornamelijk uit groenten bestaat. Groentesap kan worden vermengd met een beetje fruit voor extra smaak. Bij voorkeur worden sapjes gemaakt met de cold pressed slowjuice techniek.

Deze methode zorgt voor het beste groentesap doordat de meeste smaak, voedingsstoffen en enzymen behouden blijven. Bij deze techniek wordt ook het sap van de pulp gescheiden, waardoor je lichaam de vezels niet meer hoeft te scheiden en de voedingsstoffen sneller worden opgenomen.

Ontdek onze 100% natuurlijke sapjes en boost je gezondheid!

Het drinken van onze sapjes is de ideale manier om je hoeveelheid groente en fruit aan te vullen.

Niet alleen bespaar je hiermee tijd maar je krijgt ook een breed scala van voedingsstoffen binnen. Zo bevatten onze sappen gemiddeld meer dan 7 gezonde ingrediënten en verrijken ze met superfoods.

De verschillende vitaminen en mineralen in de sappen ondersteunen het immuunsysteem en het energieniveau.

De groente en fruit die we gebruiken worden lokaal geteeld dus het komt uit eigen regio.

Klik hier om onze sapjes te bekijken en te bestellen »

Wetenschappelijke bronnen[+]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook​

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis de sapkuur gids en schema

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.