12 Gezondheidsvoordelen van Rode Bietensap

Bieten Boost sapje

Bietensap is een superfood dat boordevol antioxidanten en nitraten zit.

Als je meer bieten aan je dieet wilt voegen, is het drinken van bietensap een van de beste manieren om dit te doen.

Bieten verliezen een deel van hun voedingsstoffen en mineralen tijdens het kookproces. Dit vermindert de gezondheidsvoordelen aanzienlijk. 

Verse rode bietensap is dan ook een van de meest voedzame sapjes die je kunt drinken. 

In dit artikel leer je wat de gezondheidsvoordelen zijn van het drinken van rode bietensap. Daarnaast ga je leren welke bietensap de meest gezonde optie is.

Wat is rode bietensap?

Bieten Boost sapje

Hoewel rode biet eigenlijk een seizoensgroente is, wint de groente enorm aan populariteit vanwege zijn talloze gezondheidsvoordelen.

De populariteit van rode biet is zodanig dat het behoort tot de categorie ‘superfood’ groenten. Steeds meer mensen drinken rode bietensap gewonnen uit rode biet.

Rode bieten zijn familie van de suikerbieten. De rode kleur dankt de rode biet aan de natuurlijke kleurstoffen betanine en vulgaxanthine.

Het regelmatig eten van rode biet of het drinken van bietensap levert een aantal gezondheidsvoordelen op.

Rode bieten is een van de belangrijkste voedingsbronnen van antioxidanten en natuurlijk voorkomende nitraten.

Zoals velen van onze bezoekers al weten is het verstandig om een ​​verscheidenheid aan kleurrijke groenten en fruit te eten omdat het ons voorziet van een verscheidenheid aan antioxidanten en fytonutriënten.

Bietensap bevat van nature meer suiker dan veel andere groentesoorten. Hoewel het suikergehalte van rode bieten hoger is dan andere groenten, bevatten ze nog steeds weinig calorieën.

Wil je onze sapkuur gids zien inclusief kant-en-klaar schema? Klik hier en we sturen het gratis naar je toe.

Wat maakt bietensap zo gezond?

Bieten zijn van nature rijk aan stoffen die nitraten worden genoemd. Je lichaam zet nitraten om in stikstofmonoxide. Stikstofmonoxide is een gas dat van nature door het lichaam wordt aangemaakt. Onderzoek heeft aangetoond dat stikstofmonoxide bijdraagt aan een gezonde doorbloeding.

Ook blijkt uit een onderzoek uit 2014 dat bietensap de bloeddruk verlaagt. Volgens de onderzoekers kan het dagelijks drinken van een glas bietensap de bloeddruk verlagen.[1]Dietary Nitrate Provides Sustained Blood Pressure Lowering in Hypertensive Patient

Naast het verlagen van de bloeddruk heeft bietensap ook nog andere gezondheidsvoordelen.

Het zit boordevol vitamine A, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer, polyfenolen en antioxidanten die allemaal essentieel zijn voor een goede gezondheid. 

Bietensap gezonder dan gekookte bieten

Als je meer rode biet wilt eten vanwege de potentiële gezondheidsvoordelen, raad ik je aan om met name rode bietensap te drinken. Bieten zijn perfect te drinken als sap, omdat ze van nature zoet zijn.

Bieten verliezen helaas een deel van hun voedingsstoffen en mineralen als ze worden gekookt. Dit vermindert hun gezondheidsvoordelen aanzienlijk.

Om optimaal te profiteren van alles wat bieten te bieden hebben, kunnen ze daarom het beste rauw en als sapje worden gedronken. Rauwe bieten zijn namelijk van nature erg hard en moeilijk om op te eten. 

Bietensap bevat veel nuttige plantaardige stoffen die ontstekingen verminderen in het lichaam en cellen beschermen tegen schade.

Enkele van de andere gezondheidsvoordelen van rode bietensap zijn:

Gezondheidsvoordeel #1: het verlaagt de bloeddruk

Hoge bloeddruk is de belangrijkste risicofactor voor hart- en vaatziekten. Het verhoogt de kans op gevaarlijke gezondheidsproblemen, zoals een beroerte of een hartaanval. Bietensap kan helpen de bloeddruk te verlagen.

Rode biet bevat een hoog gehalte aan nitraten die bijdragen aan het verwijden van de bloedvaten, zo blijkt uit een meta-analyse van 16 onderzoeken.[2]Inorganic Nitrate and Beetroot Juice Supplementation Reduces Blood Pressure in Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis.

Een ander onderzoek dat werd gepubliceerd in het tijdschrift Hypertension, stelde vast dat het drinken van slechts 500 ml bietensap per dag de bloeddruk kan verlagen bij mensen met hypertensie.[3]Acute Blood Pressure Lowering, Vasoprotective, and Antiplatelet Properties of Dietary Nitrate via Bioconversion to Nitrite. En zelfs bij de mensen bij wie de hoge bloeddruk niet onder controle kon worden gebracht door medicijnen!

Bij de groep die gestopt was met het drinken van bietensap, keerde de bloeddruk weer terug naar hogere waarden. Dit onderzoek suggereert dat het drinken van bietensap een makkelijke manier kan zijn om een gezond cardiovasculair systeem te behouden. 

Gezondheidsvoordeel #2: het is rijk aan vitaminen, mineralen en antioxidanten

Bietensap zit vol met onmisbare vitamines en mineralen, waaronder antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die weefsels en DNA helpen beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. 

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat antioxidanten bescherming kunnen bieden tegen veel soorten chronische ziekten, zoals hartaandoeningen en diabetes type 2.[4]Free Radicals, Antioxidants in Disease and Health.

Gezondheidsvoordeel #3: het ondersteunt het ontgiftingsproces

Je lever speelt een cruciale rol bij ontgifting door gifstoffen en andere schadelijke stoffen uit het bloed te verwijderen.

Bietensap helpt het natuurlijke ontgiftingsproces van het lichaam te ondersteunen. Dat kan met behulp van een detox kuur.

De betaïne in bietensap helpt mogelijk vetophopingen in de lever te voorkomen. Het kan ook helpen je lever te beschermen tegen giftige stoffen.

Een kleinschalige studie bij ratten met leverbeschadiging heeft aangetoond dat de knaagdieren die een bietenextract kregen, minimale leverschade hadden in vergelijking met de controlegroep[5]Hepatoprotective effect of beetroot juice on liver injury in male Sprague–Dawley rats

Gezondheidsvoordeel #4: het heeft ontstekingsremmende eigenschappen

Bietensap zit vol met ontstekingsremmende stoffen die betalaines worden genoemd. Dit zijn fytonutriënten die antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen hebben en veel van de gezondheidsvoordelen van bieten bieden.[6]Betalains–a new class of dietary cationized antioxidants[7]Beetroot (Beta vulgaris L.) Extract Ameliorates Gentamicin-Induced Nephrotoxicity Associated Oxidative Stress, Inflammation, and Apoptosis in Rodent Model

Een ontsteking is een normale reactie van het immuunsysteem dat ons helpt beschermen tegen vreemde indringers en infecties. Chronische ontstekingen daarentegen zijn een heel ander verhaal.

Steeds meer bewijs laat zien dat chronische ontstekingen de oorzaak zijn van de meeste ziekten en een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan chronische aandoeningen zoals kanker, hartaandoeningen en zelfs obesitas.[8]The inflammation theory of disease.

Het drinken van bietensap kan helpen om ontstekingen onder controle te houden. In een dierstudie met ratten was suppletie met rode biet in staat om oxidatieve stress en ontstekingen bij ratten te verminderen.[9]Beetroot (Beta vulgaris L.) extract ameliorates gentamicin-induced nephrotoxicity associated oxidative stress, inflammation, and apoptosis in rodent model.

Een onderzoek waarbij mensen deelnamen suggereert dat zowel gekookte bieten als bietensap de ontstekingsmarkers bij mensen met een hoge bloeddruk kunnen verlagen.[10]Improvement of hypertension, endothelial function and systemic inflammation following short-term supplementation with red beet (Beta vulgaris L.) juice: a randomized crossover pilot study. Er is meer onderzoek nodig om de ontstekingsremmende effecten bij mensen te bevestigen.

Gezondheidsvoordeel #5: het kan het uithoudingsvermogen verbeteren

Als je nog nooit van rode bietensap hebt gehoord, dan ben je waarschijnlijk geen duursporter.

Duursporters gebruiken bietensap om hun snelheid en uithoudingsvermogen te verbeteren.

Het drinken van rode bietensap helpt ook bij spierherstel, want wanneer spieren rusten, helpen de nitraten in rode biet om meer zuurstof naar de spiercellen te brengen, waardoor de spieren efficiënter herstellen [11]Effects of Beetroot Juice Supplementation on Cardiorespiratory Endurance in Athletes. A Systematic Review

Zoals eerder geschreven voorziet rode bietensap je lichaam van nitraten, dat wordt gebruikt om nitriet en salpeterzuur te maken. Deze stof zorgt ervoor dat het lichaam zuurstof efficiënter kan gebruiken en dat zuurstof sneller naar je spieren kan worden gebracht.

Gezondheidsvoordeel #6: het werkt goed voor leverontgifting

De lever is een van de meest hardwerkende organen van ons lichaam.

Alles wat wordt gegeten of gedronken (of het nu voedsel, medicijnen of alcohol is) wordt door de lever gefilterd.

Zodra we voedsel binnenkrijgen, wordt het verteerd door het maagdarmstelsel, opgenomen in het bloed en gaat het door naar de lever. 

De lever is het primaire orgaan dat verantwoordelijk is voor het verwijderen van gifstoffen uit het lichaam en bieten helpen de functie ervan te ondersteunen. De consumptie van groenten en fruit kan de ontgifting van je lichaam ondersteunen.

Uit een dierstudie met extracten van bieten met hoge concentraties betalaïnen is aangetoond dat ze de lever beschermen tegen littekens en ontstekingen in de lever van ratten met leverfibrose, een ziekte die wordt gekenmerkt door overmatige ophoping van bindweefsel in de lever.[12]Beetroot juice protects against N-nitrosodiethylamine-induced liver injury in rats.

Dit komt doordat rode bietensap een belangrijk fytonutriënt bevat: betaine. Deze aminozuur achtige stof is verantwoordelijk voor het voorkomen en verminderen van de ophoping van vet in de lever.

Uit onderzoek onder diabetespatiënten is gebleken dat betaïne het cholesterolgehalte enigszins verlaagt, de leverfunctie verbetert en de levergrootte vermindert.[13]Betaine in human nutrition.

Gezondheidsvoordeel #7: het kan bijdragen aan een gezonde huid

Sommige mensen schrijven huidverbeterende eigenschappen toe aan bietensap.

Bieten zijn namelijk rijk aan vitamines en mineralen, zoals vitamine C en foliumzuur, wat een goede gezondheid van de huid kan ondersteunen (ook al is er geen direct klinisch onderzoek dat dit ondersteunt). 

Gezondheidsvoordeel #8: het kan het risico op kanker helpen verminderen

Bieten zijn rijk aan antioxidanten waarvan uit onderzoeken blijkt dat ze het risico op bepaalde vormen van kanker kunnen helpen verminderen. 

Door een ongezond leefpatroon kunnen celbeschadiging en ontstekingen ontstaan.

Na verloop van tijd kunnen chronische ontstekingen het DNA beschadigen, wat kan leiden tot ziektes zoals hartaandoeningen, diabetes type 2, beroertes en kanker.[14]The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease.

Sommige wetenschappers vermoeden dat betalaïnen (de ontstekingsremmende stoffen in bietensap) krachtige eigenschappen hebben die helpen beschermen tegen schadelijke kankerverwekkende stoffen.

Betalaïnen helpen bij het vinden en vernietigen van onstabiele cellen in het lichaam. 

In dierstudies lijken bieten de vorming van kankerverwekkende stoffen te remmen en de productie van immuuncellen en lichaamsenzymen te verhogen die de ontwikkeling van kanker helpen bestrijden.

Gezondheidsvoordeel #9: het is goed voor de hersenen

Naast het stimuleren van het uithoudingsvermogen, zijn nitraten in bieten ook verantwoordelijk voor het jong en actief houden van je hersenen.

Bietensap is daarom ook belangrijk voor ouderen, omdat naarmate we ouder worden, het vermogen van het lichaam om stikstofmonoxide aan te maken begint af te nemen.

Uit onderzoek is gebleken dat oudere mannen en vrouwen die veel nitraten binnenkregen dor hun dieet (door o.a. bietensap), een betere doorbloeding hadden in de frontale kwab (het gebied in de hersenen dat een rol speelt bij het maken van keuzes en coördinatie).[15]Acute effect of a high nitrate diet on brain perfusion in older adults.

Rode bietensap laat de hersenen dus een stuk efficiënter werken! 

Gezondheidsvoordeel #10: het gaat bloedarmoede tegen

Een tekort aan rode bloedcellen leidt tot bloedarmoede. Dit zorgt ervoor dat er te weinig zuurstof naar de lichaamscellen kan worden gebracht.

Bloedarmoede komt bij vrouwen het vaakst voor door hevig bloedverlies (menstruatie) en kan tot klachten leiden zoals kortademigheid, vermoeidheid, hoofdpijn, minder eetlust en duizeligheid.

Rode biet staat bekend om zijn hoge ijzergehalte en foliumzuur en verbetert de aanmaak van rode bloedcellen. Het bevat ook magnesium, kalium, zink, zwavel en verschillende B-vitamines die de bloedcirculatie stimuleren. 

Een van de beste manieren om rode biet te consumeren voor bloedarmoede is om het in de vorm van sap te drinken. 

Gezondheidsvoordeel #11: het beschermt tegen vrije radicalen

Een deel van wat rode bietensap zo gezond maakt, kan worden toegeschreven aan betalaïnen. 

Ze zijn een van de weinige groenten die betalaïnen bevatten, een krachtige antioxidant die bieten hun levendige kleur geeft.

Behalve een pigment hebben ze ook krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende effecten.

Deze stoffen helpen de lever te beschermen tegen ontstekingen en oxidatieve stress en verbeteren tegelijkertijd het vermogen om gifstoffen af te breken, zodat ze uit ons lichaam kunnen worden uitgescheiden. 

Gezondheidsvoordeel #12: het is goed voor de spijsvertering

Rode bieten zijn een van de rijkste bronnen van  glutamine, een aminozuur dat essentieel is voor de gezondheid en het onderhoud van ons maagdarmstelsel.

Ze zijn ook rijk aan vezels die niet alleen de darmfunctie ondersteunen, maar ook een belangrijke voedingsbron zijn voor goede darmbacteriën.

Als je veel gezonde bacteriën in je spijsverteringsstelsel hebt, kun je ziektes beter bestrijden en je immuunsysteem versterken.

Onze 5 100% natuurlijke slowjuice sapjes met rode bieten

Het mag na het lezen van dit artikel wel duidelijk zijn dat rode bietensap gezond is.

Rode bietensap zit boordevol vitamines, mineralen en krachtige antioxidanten. Je kunt bietensap zelf maken door verse bieten te kopen. Je kunt ook verse rode bietensap in flesjes kopen.

Door rauw bietensap te drinken, blijven de voedingsstoffen en mineralen optimaal behouden, wat resulteert in een gezonder en energieker jij!

We hebben maar liefst 5 sapjes waarin rode biet als ingrediënt aanwezig is: 

Bieten Boost
Blushing Boost
Kurkuma Geel
Royaal Rood
Gouden Gezondheid
Alle HappyJuicy sapjes

In elk sapje van ons zitten gemiddeld meer dan 7 van deze gezonde ingrediënten zoals rode biet. Bovendien bevat elk sapje gemiddeld ongeveer 260 gram groente en fruit per flesje.

Als het gaat om immuun versterkende sapjes met een gezonde mix van natuurlijke ingrediënten, zijn de bovenvermelde sapjes de absolute favoriet.  

Dat maakt deze sapjes een  goede keuze voor iedereen die op zoek is naar een gezond drankje zonder alle ongewenste extra’s. Het is ook heerlijke dorstlessende drankjes voor sporters die hun prestaties met rode bietensap willen verbeteren. 

Bestel op deze pagina ons kortingspakket en proef onze heerlijke smaken »

Tot slot

Iedereen kan profiteren van deze gezondheidsvoordelen door hele bieten of bietensap te consumeren. 

Bietensap heeft veel potentiële gezondheidsvoordelen, waaronder het verlagen van de bloeddruk, het ondersteunen van de lever en het verhogen van het uithoudingsvermogen. 

Rode bietensap is in ieder geval een heerlijke dorstlesser en een rijke bron van antioxidanten, vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor het behouden van een goede gezondheid.

Veelgestelde vragen over rode bietensap

Is bietensap gevaarlijk?

Voor de meeste mensen kunnen bieten of rode bietensap veilig worden gegeten en gedronken zonder negatieve bijwerkingen te ervaren.

Het drinken van rode bietensap kan de kleur van urine en ontlasting aantasten vanwege de natuurlijke pigmenten in bieten. Hier hoef je niet ongerust om te zijn want dit effect is niet gevaarlijk voor de gezondheid.

Hoe vaak mag je bietensap drinken?

Momenteel zijn er geen officiële aanbevelingen wat betreft dosering voor rode bietensap. het drinken van een glas rode bietensap per dag is een veilige hoeveelheid voor gezonde volwassenen. 

Volgens een onderzoek uit 2014 kan het consumeren van één glas rode bietensap van 250 ml per dag de bloeddruk verlagen. Het sap veroorzaakte geen ernstige bijwerkingen bij de deelnemers, maar rapporteerden wel een verandering in de kleur van hun urine. 

Is rode bietensap veilig voor iedereen?

Voor sommige mensen kan het eten van rode bieten leiden tot een rode kleur in de urine of ontlasting. Dit is ongevaarlijk. Mensen die nierstenen hebben (gehad), lopen mogelijk een risico.

Als je vatbaar bent voor nierstenen, kan rode biet mogelijk een risico vormen omdat het rijk is aan oxalaat. Dit verhoogt de hoeveelheid oxalaat in de urine, waardoor de kans op niersteenvorming toeneemt. 

Disclaimer: Als je een medische aandoening hebt die kan worden beïnvloed door het drinken van bietensap, overleg dan eerst met je huisarts om te bepalen hoeveel bietensap je veilig kunt drinken.

Ontdek onze 100% natuurlijke sapjes en boost je gezondheid!

Het drinken van onze sapjes is de ideale manier om je hoeveelheid groente en fruit aan te vullen.

Niet alleen bespaar je hiermee tijd maar je krijgt ook een breed scala van voedingsstoffen binnen. Zo bevatten onze sappen gemiddeld meer dan 7 gezonde ingrediënten en verrijken ze met superfoods.

De verschillende vitaminen en mineralen in de sappen ondersteunen het immuunsysteem en het energieniveau.

De groente en fruit die we gebruiken worden lokaal geteeld dus het komt uit eigen regio.

Klik hier om onze sapjes te bekijken en te bestellen »

Wetenschappelijke bronnen[+]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook​

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis de sapkuur gids en schema

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.