Werkt een Detox Kuur of Dieet Echt? De Feiten

Kurkuma Geel sapje

Beginnen met een detox kuur of dieet is niet altijd even gemakkelijk.

De verkeerde methode volgen kan een tegenovergesteld effect hebben van wat je probeert te bereiken. Een goede detox kuur daarentegen kan juist ondersteuning bieden bij een gezond leven.

In dit artikel leer je of een detox kuur of dieet écht werkt en hoe je dit op een zo gezond mogelijke manier kunt doen.

Wat is een detox kuur of dieet?

Een detox kuur of dieet is een periode waarin je eet- en drinkgewoontes vaak drastisch worden aangepast, met als doel het natuurlijke reinigingsproces van het lichaam te ondersteunen. Dat zou je spijsvertering een pauze geven waardoor het kan herstellen en voedingsstoffen beter kan opnemen.

Vast voedsel wordt vaak vervangen door sapjes, water en kruidenthee. Een detox kuur kan variëren van enkele dagen tot twee weken.

De theorie achter een detox is dat het lichaam tijdelijk wordt onthouden van afvalstoffen die het lichaam belasten. Ook krijgt het lichaam een pauze bij het verteren van vast voedsel. Vaak wordt men aangemoedigd om bij een detox dieet voedingsmiddelen te gebruiken die het lichaam juist ondersteunen in het reinigingsproces.

Men kan verschillende redenen hebben om aan een detox kuur te beginnen. Overgewicht, eczeem, spijsverteringsklachten, vitaminetekort, etc. Deze gezondheidsproblemen worden vaak in verband gebracht met een bepaald voedingspatroon.

Met een detox kuur kan je profiteren van een verhoogde inname van vitamines en mineralen. Het kan ook helpen om een nieuwe start te maken en ongezonde voedingsmiddelen te identificeren en uit te sluiten.

Wil je een onze sapkuur gids zien inclusief kant-en-klaar schema?
Klik hier en we sturen het gratis naar je toe.

Is een detox kuur goed voor je?

Wellicht denk je nu… ‘Allemaal leuk en aardig, maar is een detox kuur ook goed voor je?’ Goede vraag! En gelukkig zijn hier de afgelopen jaren veel studies naar gedaan.

In principe is een gezond lichaam in staat om zelf schadelijke stoffen uit te scheiden door middel van de lever, zweet, ontlasting en urine. Je zou dus kunnen zeggen dat je als mens automatisch aan ‘ontgiften’ doet. Maar wanneer je lichaam voortdurend verontreinigde stoffen binnenkrijgt wordt het een ander verhaal.

Zo zijn er bepaalde chemicaliën die lastiger kunnen zijn om te verwerken. Een aantal voorbeelden hiervan zijn stoffen als BPA’s, ftalaten en zware metalen. Het duurt soms maanden voordat het lichaam deze uit kan scheiden (bron, bron, bron). En wat dacht je van uitlaatgassen, alcohol of roken? Dat vormt allemaal een bedreiging voor de menselijke gezondheid.

Mensen die overgevoelig zijn voor bepaalde gifstoffen kunnen daar op verschillende manieren last van krijgen. Zo heeft de een lichamelijke ongemakken zoals buikpijn, eczeem en slaapproblemen. Bij de ander uit zich het in mentale klachten, zoals concentratieproblemen en depressies.

Mocht jij last hebben van vage klachten of gewoon niet lekker in je vel zitten, dan kan een detox kuur het proberen waard zijn. Dit omdat je tijdens zo’n kuur je ongezonde gewoontes even loslaat en het lichaam de kans geeft om te herstellen.

Enkele redenen om een detox kuur te overwegen zijn:

  • Draagt bij aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit
  • Verbetert de darmgezondheid
  • Vermindert ontstekingen
  • Verhoogt antioxidanten die schadelijke vrije radicalen bestrijden
  • Het kan helpen om snel af te vallen

De verschillende methoden om te detoxen

Een detox kuur kan op verschillende manieren gedaan worden.

Dit zijn de meest populaire methoden om te detoxen:

Sapvasten: voor een bepaalde periode alleen sapjes en water/thee drinken.

Een combinatie van sapjes en strenge diëten om gewichtsverlies te bevorderen.

Het combineren van sapjes met procedures die het maagdarmstelsel ‘reinigen’, zoals klysma’s.

Hieronder de belangrijkste manieren om je lichaam te ontgiften:

#1: Sapvasten

Kurkuma Geel sapje

Een van de meest eenvoudige manieren om een detox kuur te houden is door te sapvasten. Dit houdt in dat je voor een bepaalde periode afziet van voedsel en enkel groente- en fruitsapjes drinkt.

Gezonde slowjuice sapjes bevatten een grote hoeveelheid fruit en groenten die veel meer voedingsstoffen bevatten dan een glas appelsap van de supermarkt. Daardoor kunnen groentesapjes een goede manier zijn om aan je dagelijkse behoeften groenten en fruit te voldoen.

De duur van zo’n sapvast kan erg uiteenlopen. Zo zijn er mensen die ervoor kiezen om enkele dagen te volgen, maar er zijn ook die het een week (of langer) volhouden.

Aangezien je enkel vloeistoffen binnenkrijgt is het een vrij eenvoudige manier om te detoxen en ontgiften. Je hoeft verder nergens rekening mee te houden. Je hoeft niet te koken en geen boodschappen te doen.

Wel kan het in het begin even wennen zijn omdat je voor een bepaalde periode geen vast voedsel mag eten.

Een korte periode van sapvasten kan ervoor zorgen dat je enkele kilo’s in gewicht kwijtraakt. Veel mensen doen een sapkuur om snel af te vallen, en als ze op de juiste manier worden uitgevoerd, kunnen ze goede resultaten opleveren:   

In een studie uit 2017 moest een groep volwassenen gedurende 3 dagen een detox kuur volgen en zes sapjes per dag te drinken (bron). De groentesapjes waren rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten. Wat waren de resultaten? De deelnemers verloren gemiddeld 1,7 kilo gewicht na het sapvasten. Bij een controle twee weken later bleef hun gewicht gemiddeld 0,9 kilo lager. De onderzoekers zagen ook dat de sapzuivering positieve effecten had op ‘gezonde’ bacteriën in het maag-darmstelsel en dat het aantal slechte bacteriën was verminderd.

Nadelen en mogelijke bijwerkingen

Omdat een detox sap kuur vaak eiwit mist zijn ze op de lange termijn niet heel duurzaam. Je wilt het dus voor een korte periode volgen of sapjes als aanvulling gebruiken op je voedingspatroon. Je kunt er ook voor kiezen om een maaltijd (bijv. ontbijt) te vervangen door een sapje en daarna en gezonde lunch of diner te nuttigen.

Als je na een sapreiniging teruggaat naar je oude eetpatroon, zul je het verloren gewicht terugkrijgen. Probeer om de paar weken met tussenpozen een sapreiniging uit te voeren gedurende drie dagen, waardoor eventuele bijwerkingen van een sapkuur kunnen worden vermeden.

Mocht jij willen beginnen met sapvasten, zorg er dan voor dat je het rustig opbouwt.

Begin met een detox sapkuur van 1 of 5 dagen. Om goed van start te gaan kun je hier de eerste stap zetten door te sapvasten via onze HappyJuicy detox kuur met een hoge calorierestrictie als gevolg.

Bij ieder sapjespakket zit een uitleg met een schema over wanneer je welk sapje drinkt. Alles is dus al van tevoren voor je bedacht, je hoeft alleen de stappen te volgen.

#2: Kruidenthee-kuur

Een detox kuur dat vooral bestaat uit het drinken van thee is bedoeld voor snel gewichtsverlies.

Detox thee kan helpen bij het afvallen in combinatie met lichaamsbeweging en een gezond dieet. We weten van groene thee dat het de stofwisseling stimuleert, waardoor het lichaam efficiënter vet kan verbranden [1]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649093/.

Het is tijdens een kruidenthee kuur de bedoeling om dagelijks een paar koppen kruidenthee binnen te krijgen. Dit wordt aanbevolen omdat sommige soorten kruiden bevatten die het lichaam zouden kunnen helpen met ontgiften. In veel gevallen mag je naast het drinken thee niets anders nuttigen.

Het nadeel van een kruidenthee-kuur is dat je dus moet teren op een paar kopjes thee per dag. Ook ontbreekt bij veel soorten detox thee het bewijs dat ze écht helpen om het lichaam te ontgiften.

Nadelen en mogelijke bijwerkingen

Je zou denken dat thee drinken alleen maar gezond kan zijn. Toch krijg je met een kruidenthee detox kuur amper calorieën binnen. Dit kan leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn en een lethargisch gevoel. Ook zijn er bijwerkingen die kunnen ontstaan door het te veel drinken van thee. Zo weten we dat te veel thee drinken het risico op een verminderde ijzeropname kan vergroten.

Zeker als je een strikt veganistisch of vegetarisch dieet volgt wil je extra goed letten op hoeveel thee je consumeert [2]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29955693/. Daarnaast bevat thee van nature cafeïne. Te veel cafeïne kan leiden tot angstklachten en rusteloosheid [3]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28603504/.

#3: Het eten van meer groente

Het is geen geheim dat groenten een essentieel onderdeel zijn van een gezond eetpatroon. Elke groentesoort biedt een verscheidenheid aan voedingstoffen.

Groente is rijk aan vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels die je gezondheid een boost geven en het risico verlagen op ziekte.

Voedingsvezels in groente zorgen bovendien voor een verzadigd gevoel. Bepaalde vezelsoorten kunnen ook gewichtsverlies bevorderen, de bloedsuikerspiegel verlagen en obstipatie te verlichten [4]https://www.eatright.org/food/vitamins-and-supplements/nutrient-rich-foods/fiber

Uit onderzoek blijkt dat het consumeren van meer groente zelfs leidt tot het verhogen van de levenskwaliteit.

In het onderzoek werden meer dan 12.000 mensen in Australië gevolgd voor een periode van 2 jaar [5]https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2016.303260. De onderzoekers keken hoeveel groenten en fruit mensen aten en hoe tevreden ze waren met hun leven.

De resultaten laten zien dat bij de mensen die tijdens de onderzoeksperiode meer fruit en groenten per dag aten, de tevredenheid met het leven aan het einde van het onderzoek toenam.  

Wat de onderzoekers zagen was dat bij de mensen die overschakelden van een voedingspatroon van bijna geen groenten en fruit naar een het eten van 8 porties groenten en fruit per dag, een toename van tevredenheid in hun leven werd gezien.

Deze tevredenheid stond gelijk aan hoe een werkloze zich voelt na het vinden van een nieuwe baan.

800 gram groente en fruit per dag

Het Voedingscentrum raadt mensen aan om dagelijks minstens 250 gram groenten per dag te eten [6]https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Pers/Factsheets/Factsheet%20Groente.pdf. Maar het eten van meer groente is nog beter!

Zo blijkt uit een uitgebreide meta-analyse van meer dan 140 artikelen uit 95 bevolkingsonderzoeken [7]https://www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170223114807.htm.

In de studie komt naar voren dat het vroegtijdig overlijden door alle oorzaken met bijna 1/3de was verminderd, en het risico op hart- en vaatziekten met ongeveer 1/4de bij mensen die 800 gram (8 porties) groenten en fruit aten per dag consumeerden in vergelijking met mensen die weinig of geen groenten en fruit aten.  

Het benadrukt nogmaals dat een mens nooit genoeg groente kan binnenkrijgen. En dat het beschermende effect van groenten en fruit alleen maar meer wordt naarmate men meer ervan eet.

Vind jij het lastig om dagelijks voldoende groenten en fruit binnen te krijgen? Een goede en vooral lekkere oplossing is het drinken van onze groentesapjes.

Onze sapjes bevatten meer dan 250 gram groente en fruit en zijn 100% puur, ambachtelijk en vers geperst en zijn vrij van toevoegingen. En met een rijke smaak is dit de ideale manier om je gezondheid een boost te geven.

Klik hier voor meer informatie en laat je smaakpapillen verwennen >>

Nadelen en mogelijke bijwerkingen

Er zijn eigenlijk geen nadelen van veel groente eten.

Zeldzame bijwerkingen die kunnen voorkomen bij het eten van extreem veel groente is een opgeblazen gevoel vanwege overtollige vezels.

Ook wil je erop letten dat je groenten eet die vers en onbewerkt zijn. Als je een groente eet die nog niet helemaal rijp is of niet in het seizoen is, is de kans groter dat hij van nature niet zo lekker smaakt.

En natuurlijk wil je groente grondig wassen voordat ze worden bereid en gegeten.

4: Antioxidantrijke voeding eten

Antioxidanten zijn stoffen die celbeschadiging in het lichaam kunnen vertragen of zelfs voorkomen.

Er zijn veel gewone voedingsmiddelen die mensen kunnen eten om de hoeveelheid antioxidanten dat ze binnenkrijgen te verhogen. Veel gezonde voedingsmiddelen zoals groente en fruit, bevatten antioxidanten.

Hieronder een lijst met voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten:

  • Zwarte chocolade (minimaal 70% cacao) (bron)
  • Artisjokken (bron)
  • Wortels
  • Broccoli
  • Rode bietjes (bron)
  • Spinazie (bron)
  • Boerenkool
  • Blauwe bessen (bron)
  • Frambozen
  • Aardbeien (bron)
  • Rode kool (bron)

Naast het eten van antioxidantrijke voeding kun je antioxidanten ook in vloeibare vorm binnenkrijgen. Bijvoorbeeld door middel van het drinken van gezonde sapjes

Nadelen en mogelijke bijwerkingen

Antioxidanten zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Het gebruik van antioxidanten in supplementen wordt afgeraden omdat het in sommige gevallen schade kan toebrengen.

Dit komt omdat bij hoge concentraties van stoffen die zich normaal als antioxidanten gedragen, het tegenovergestelde effect kunnen hebben en als pro-oxidanten kunnen werken. Je krijgt er al genoeg van binnen door het eten van verse en onbewerkte producten.

#5: Minderen met alcohol

Drink je graag een glaasje wijn of flesje bier? Besef je dan dat zelfs een kleine onthouding van alcohol al je gezondheid kan verbeteren.

Want naast het vermijden van ongezonde voeding en het drinken van gezonde sapjes is het onthouden van alcohol ook een manier om je lichaam te ontgiften.  

De voordelen van het niet drinken van alcohol zijn immens. Het zal je humeur, energieniveau en algemene gezondheid drastisch verbeteren.

Alcohol is ook niet goed voor ons gewicht omdat het veel calorieën bevat en ook de stofwisseling vertraagt. Met 7 calorieën per gram bevat alcohol bijna twee keer zoveel calorieën als koolhydraten.

Het ergste is dat deze calorieën geen enkele voedingswaarde hebben. Je lichaam zal altijd prioriteit geven aan het verwerken van alcohol.

En dit houdt in dat veel andere belangrijke lichaamsprocessen (waaronder het verbranden van vet) moeten wachten. Dus terwijl jij bezig bent met drinken, kan je lichaam die calorieën nergens kwijt, behalve bij je taille.

Vitamine- en mineralentekort

Daarnaast voorkomt alcohol dat ons lichaam meer vitamines en mineralen opneemt. Mensen die veel alcohol drinken hebben vaak een tekort aan vitamines, mineralen en eiwitten [8]https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh27-3/220-231.htm.

Dat komt omdat overmatige alcoholconsumptie leidt tot uitputting van essentiële vitamines en mineralen die ons lichaam nodig heeft om gezond te functioneren.

Met name calcium, zink, ijzer en vitamine C lijden onder overmatig alcohol drinken. Dus houd je niet voor de gek als je denkt dat het eten van een gezonde salade het drinken van een flesje wijn weer helemaal goedmaakt.

Verslechterde darmgezondheid

Ook de zuurgraad in alcohol is slecht voor onze darmgezondheid. Het dood cellen in de maagwand en darmen die de opname van belangrijke voedingsstoffen gemakkelijker maken.

Wie dagelijks drinkt zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om alleen nog maar op feestjes een alcoholisch drankje te nemen. Of besluiten om slechts voor één maand geen alcohol te drinken en daarna weer wel.

Nadelen en mogelijke bijwerkingen

Het stoppen of drinken van alcohol is iets wat alleen maar kan worden toegejuicht. De keuze om minder alcohol te nuttigen zorgt ervoor dat de lever minder zwaar belast wordt. Hierdoor kan deze beter zijn werk blijven doen. Onze lever is uiteindelijk de dupe van het drinken van veel alcohol.

De lever is een van de belangrijkste organen in het lichaam. Daarom is het belangrijk om je lever de nodige rust te gunnen met behulp van een detox kuur om gifstoffen uit het lichaam te verwijderen.

De meeste mensen kunnen zelfstandig hun alcoholgebruik minderen. Mensen die langdurig veel alcohol hebben gedronken moeten wel rekening houden met ontwenningsverschijnselen, waaronder trillende handen, overmatig zweten, rusteloosheid en angst.

Als je denkt dat je hulp nodig hebt met het minderen of stoppen met alcohol, neem dan contact op met de huisarts.

#6: Suiker detox

Veel kinderen en volwassen krijgen meer suikers binnen dan nodig is.

Het verminderen van de inname van toegevoegde suikers leidt tot een verbetering van de gezondheid. Sommige mensen willen nog iets verder gaan en suiker zoveel mogelijk uit hun voedingspatroon schrappen.

Hoe je dat doet? Met een suiker detox! Laat me er wel bij vertellen dat je nooit 100% suikervrij kan eten aangezien suiker van nature voorkomt in veel voedingsmiddelen. Als we praten over suikervrij eten dan bedoelen we eigenlijk stoppen met toegevoegde suikers en niet van nature aanwezige suikers.

Het schrappen van toegevoegde suikers uit je dieet heeft vele gezondheidsvoordelen voor het lichaam, waaronder gewichtsverlies en het verkleinen van de kans op diabetes type 2 [9]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5726407/, [10]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4420570/.

Als je gewend bent om iedere dag ontbijtgranen, snoep en koekjes te eten, kan het enige tijd duren voordat je minder afhankelijk bent van toegevoegde suikers. Een van de belangrijkste dingen om te onthouden bij het starten van een suiker detox is om dit geleidelijk te doen.

Je kunt proberen de hoeveelheid suiker in je koffie en thee te verminderen totdat je helemaal geen suiker meer gebruikt. Ook wil je gezoete dranken vervangen door water of kunstmatige zoetstoffen.

Het is belangrijk om snelle koolhydraten oftewel enkelvoudige koolhydraten te vermijden. Deze koolhydraten komen voor in witte bloem, pasta, witte rijst, wit brood, koekjes, chips, etc.

Deze koolhydraten worden in het lichaam razendsnel afgebroken tot suikers. Dit proces veroorzaakt een piek in de bloedsuikerwaarden.

Je wilt je richten op het eten van verse en onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten en af en toe vis en mager vlees.

Nadelen en mogelijke bijwerkingen

Een suiker detox volgen heeft positieve effecten op je lichaamsgewicht en gezondheid. Uiteindelijk draait het allemaal om matiging. Het is namelijk onmogelijk om suikers compleet te vermijden.

Onderzoek laat zien dat suiker verslavend kan zijn. Daarom kan het schrappen van toegevoegde suikers uit je dieet soms leiden tot bijwerkingen. Hoe het lichaam reageert is voor iedereen anders. Sommige mensen krijgen hoofdpijn en voelen zich vermoeid. Maar dit wordt snel beter.

Tot slot

Is het de moeite waard om een detox kuur te volgen? Het ligt er vooral aan wat je ermee probeert te bereiken. Wil jij al je gezondheidsklachten in één keer zien verdwijnen? Dan is de kans klein dat een detox kuur de gehoopte resultaten zal opleveren.

Bovendien is het volgen van een kruidenthee kuur of het eten van meer groente vaak een stuk lastiger om vol te houden voor veel mensen. Detoxen kan een stuk gemakkelijker met lekkere, gezonde sapjes.

Het volgen van een detox kuur lijkt een zwaar proces, maar het kan ook op een leuke en makkelijke manier. Zo kun je er simpelweg voor kiezen om meer groenten te eten en (overtollige) suikers te vermijden. Aanbevolen wordt om minstens vijf porties (400 gram) groenten en fruit per dag te eten te eten. Het eten van tien porties (800 gram) groenten en fruit zou zelfs nog beter zijn.

Toch krijgen maar weinig mensen deze hoeveelheden binnen. Veel mensen leiden een druk leven waardoor ze vergeten om gezond te eten. Anderen zijn geen fan van het eten van groenten en fruit. En al helemaal niet met zulke hoeveelheden.

Alle HappyJuicy sapjes

Als je drukke schema je niet de tijd en ruimte geeft om dagelijks meerdere porties groenten en fruit te consumeren, kan een sapje een optimale manier zijn om toch aan je dagelijkse behoeften te voldoen.

Met een korte detox kuur van voedzame en lekkere sapjes ligt een gezonde leefstijl binnen handbereik. Je hoeft je nooit meer zorgen te maken over welke vitamines of supplementen je moet nemen.

Dus als je klaar bent om aan gezonde detox te beginnen, overweeg dan met gezonde sapjes aan de slag te gaan als een goede aanvulling op je eetpatroon.

Bekijk hier welke sapjes het beste bij jou passen. En ontdek hoe jij snel kunt afvallen en alle voordelen van een sapkuur kunt ervaren. Laat het je smaken!

Ontdek onze sapkuur en ervaar alle voordelen

Benieuwd naar een sapkuur om te sapvasten?

Wij van HappyJuicy bieden 100% natuurlijk slowjuice sapjes aan die je drinkt met ons sapkuur programma.

Dit speciale programma komt met een sapkuur gids en schema en is de ideale manier om af te vallen in combinatie met een caloriebeperkend dieet!

De groente en fruit die we gebruiken worden lokaal geteeld. Daarbij voegen we superfoods toe aan de sapjes. Kortom, onze sapjes zitten boordevol voedingsstoffen en geven daarmee ook energie.

Klik hier en ontdek direct onze sapkuur programma’s »

Wetenschappelijke bronnen[+]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook​

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis het ebook

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.

Vul hieronder je voornaam en e-mail in en download gratis de sapkuur gids en schema

Door je e-mailadres in te vullen ontvang je regelmatig waardevolle tips via de mail. Voor deze mailing kun je je op ieder gewenst moment uitschrijven middels de uitschrijflink onderaan iedere mail.